لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۵

واکنش‌ها در پیوند به پیام عیدی رهبر گروه طالبان


ارشیف، برخی جنگجویان طالبان در ولایت غزنی
ارشیف، برخی جنگجویان طالبان در ولایت غزنی

زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان در خصوص بخش از پیام عیدی رهبر گروه طالبان ابراز خوشبینی کرده‌است.

پیام عیدی رهبری گروه طالبان با واکنش‌های متفاوت نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان و ریاست اجرائیه حکومت وحدت ملی رو‌به‌رو شده‌است.

زلمی خلیل‌زاد به تازه‌گی در حساب تویترش بخش‌های از پیام عیدی ملا هبت الله آخندزاده رهبر طالبان را خوشبینانه خوانده اما کار برد برخی از الفاظ را در آن غیر ضروری دانسته‌است.

در تویت‌های آقای خلیل‌زاد در این باره آمده‌است که در پیام رهبر طالبان از روند صلح حمایت شده، به گفتگوهای بین الافغانی تمایل نشان داده شده و در رابطه به تفاهم که در آن نیاز به تقسیم قدرت باشد، سخنان خوب است.

ملا هبت الله آخوند رهبر گروه طالبان روز گذشته در پیام به مناسبت عید سعید فطر گفته است که در کنار مذاکرات با مقامات امریکایی، پیشرفت‌ها در زمینه تفاهم بین الافغانی نیز صورت گرفته‌است.

اما در این پیام همچنان تأکید شده که گروه طالبان تا رسیدن به اهدافش به جنگ ادامه خواهد داد.

زلمی خلیل‌زاد با اشاره به تاکید رهبر طالبان بر جنگ گفته است که کار برد همچو الفاظ در این پیام غیر ضروری بوده چون به گفته وی مذاکرات صلح را پیچیده می‌سازد و فراه راه گفتگوها مانع ایجاد می‌کند.

درعین حال فریدون خوزون معاون سخنگوی ریاست اجرائیه حکومت می‌گوید که تاکید برجنگ در پیام عیدی رهبری طالبان نشان دهنده این است که این گروه صلح نمی‌خواهد:

فریدون خوزون معاون سخنگوی ریاست اجرائیه
فریدون خوزون معاون سخنگوی ریاست اجرائیه

"متاسفانه که طالبان بار دیگر خواست مردم افغانستان یعنی آتش بس را رد کردند و به جنگ تاکید ورزیدند، این نشان میدهد که طالبان صلح نمیخواهند، طالبان هر فرصت در زمینه صلح را زیر پاه کرده اند که این خبر خوش برای افغان‌ها نمی‌باشد."

هم‌زمان با این نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان مرحله تازه از سفرهایش به چند کشور را آغاز کرده‌است.

وزارت خارجه ایالات متحده با نشر اعلامیه ای گفته است که زلمی خلیل‌زاد به پاکستان، بلجیم، جرمنی، قطر امارات متحده عربی خواهد رفت.

در اعلامیه آمده است که آقای خلیلزاد سعی میکند تا پشتیبانی بیشتری را از روند صلح افغانستان بدست آورد و این روند تسریع گردد.

در این حال ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان با فرستادن پیامی به رادیو آزادی گفته که دور هفتم گفتگوها میان نماینده های این گروه و مقامات امریکایی بعد از عید سعید فطر آغاز خواهد شد.

XS
SM
MD
LG