لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۹

دنیا: روند صلح به تلاش‌های جدی ضرورت دارد


شماری از روزنامه های چاپ امروز کابل
شماری از روزنامه های چاپ امروز کابل

روزنامه‌های چاپ امروز کابل در کنار مسایل دیگر روی موضوعات صلح، آتش‌بس احتمالی در روز‌های عید و نا امنی‌های جاری در کشور تبصره کرده‌اند.

  • دنیا

روزنامه دنیا سرمقاله‌اش را "روند صلح به تلاش‌های جدی ضرورت دارد" عنوان داده است.

در سر مقاله آمده که در نشست‌های جاری صلح بدون این‌که طالبان در میدان‌های جنگ خود را مطرح کرده و امتیاز به دست آورند دیگر نتیجه قناعت بخش نداشته است.

در بخشی از سرمقاله آمده است، از این معلوم می‌شود که طالبان هنوز هم در جستجوی فرصت اند و به نتیجه یافتن مذاکرات صلح چندان باورمند نیستند و به همین هدف آنان خود را بلند جلوه می‌دهند و از داشتن دست بالا در میدان‌های جنگ سخن می‌گویند.

به باور سرمقاله نویس، امریکا که مالک اصلی صلح و جنگ است باید وضعیت افغان‌ها را درک کند و در این بخش تلاش جدی به خرج دهد و نیز بالای تمام طرف‌ها فشار وارد کند تا روند صلح به نتیجه برسد.

در اخیر سر مقاله آمده، اگر امریکا دست به کار نشود دیگر هیچ کس نه از نشست‌های خلیل‌زاد انتظار دارند و نه امیدی از تلاش‌های صلح خواهند داشت بلکه جنگ، انفجار و تشدد افغان‌ها را بیشتر مأیوس خواهد ساخت.

  • ویسا

در سرمقاله روزنامه ویسا آمده که از مدت‌های زیادی به این‌سو کابل با رویداد‌های بدامنی و جرایم جنایی روبرو است و در این اواخر گراف این موارد به گونه سرسام آوری افزایش یافته است.

سرمقاله نویس روزنامه ویسا نگاشته است، یکی از عوامل انفجار و انتحار در کابل حمله‌های نیرو‌های خارجی و حکومتی است که طالبان به آن واکنش نشان می‌دهند.

به باور سرمقاله نویس، مشکل اساسی این است که مقام‌ها پروای مرگ و زندگی مردم را ندارد و اما مردم مصیبت‌های جاری را قسمت و تقدیر خود می‌دانند.

  • اصلاح

روزنامه اصلاح در باره آغاز مرحله دیگری از گفتگو‌های صلح برای تقویت مذاکرات صلح با طالبان نوشته است.

روزنامه نگاشته که زلمی خلیل‌زاد نماینده امریکا برای صلح افغانستان در ماه روان، مرحله دیگری از گفتگو‌ها با طالبان را در قطر آغاز می‌کند.

در سر مقاله آمده‌است، طالبان و امریکا هر دو این را تأیید کرده‌اند که در مذاکرات قبلی پیشرفت‌های صورت گرفته و اما گفته اند که به جزئیات و گفتگو‌های بیشتر نیاز است ولی به گفته برخی منابع در نشست‌های قبلی مقام‌های امریکایی و طالبان که حکومت نیز شامل آن بوده در باره آتش‌بس کوتاه مدت صحبت شده‌است.

  • هیواد

روزنامه هیواد اما نوشته که هنوز هم امید آتش‌بس و صلح موجود است.

روزنامه امیدواری و خواست مردم را بیان کرده که در روز‌های عید آتش‌بس می‌خواهند.

هیواد هم‌چنان نگاشته که اگر طالبان و حکومت آتش‌بس را قبول کنند، مردم برای چند روزی از وحشت رهایی خواهند یافت.

XS
SM
MD
LG