لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۴

انتقادها از تصمیم‌گیری‌های اخیر کمیسیون انتخابات


جریان رأی‌دهی در انتخابات ولسی جرگه در ولایت کندهار. October 27 2018
جریان رأی‌دهی در انتخابات ولسی جرگه در ولایت کندهار. October 27 2018

تصمیم‌گیری های اخیر کمیسیون مستقل انتخابات باورمندی ها را بیشتر بر این پروسه از میان برده است حالا ناظران انتخابات می‌گویند این کمیسیون با در نظرداشت خواست مردم در هر گام قانون را زیر پا می‌گذارد.

حالا که بیش از دوهزار مرکز رأی‌دهی در سراسر کشور بسته می‌مانند همه شمول بودن این روند زیر پرسش نخواهد رفت؟

برگزار نشدن سه انتخابات همزمان از دیگر تصمیم‌گیری‌های اخیر این کمیسیون است در حالی‌که یک روز پیش از این تصمیم گفت که برگزاری همزمان این سه انتخابات برایش خط سرخ و غیر قابل تغییر است.

پنج ماه دیگر تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مانده است اما سازمان ملل هنوز در پیوند به پرداخت هزینه انتخابات ریاست جمهوری کلان ترین روند سیاسی افغانستان پاسخ رد و یا مثبت برای کمیسیون نداده است.

ظاهراً دیده می‌شود که با تغییر چهره‌ها در کمیسیون در ظرفیت آن تغییری پدید نیامده است و ناظران از کارکرد این کمیسیون ناراض اند.

کمیسیون مستقل انتخابات خود می‌پذیرد که سازمان ملل از این کمیسیون در چند مورد خواستار پاسخ بوده است.

یوناما خواستار یک پلان حقیقی از این کمیسیون شده است. در نظرداشت معیارها و تطبیق پلان عملیاتی به وقت و زمان از پیش شرط‌های سازمان ملل برای پرداخت هزینه انتخابات است.

با این وصف، هنوز کمیسیون نمی‌داند که برای انتخابات ریاست جمهوری از ۱۳۲ میلیون که برای سه انتخابات پیشنهاد کرده است چه مقدار آن را برای انتخابات ریاست جمهوری هزینه خواهد کرد؟

نظیفه محبوبی همین بحث و بیشتر از این را در برنامه امروز با مروه امینی سخنگوی فیفا یا بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان، حکمت الله صافی مشاور ریاست اجرائیه و میرزا محمد حق پرست معاون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات دنبال کرده‌است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:27:12 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG