لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۴

عفو بین‌الملل حکم زندان و شلاق برای امیرسالار داودی را «بی‌رحمانه و تکان دهنده» خواند


امیرسالار داودی، وکیل مدافع حقوق بشر در ایران
امیرسالار داودی، وکیل مدافع حقوق بشر در ایران

سازمان عفو بین‌الملل بخاطر صدور حکم ۳۰ سال زندان و ۱۱۱ ضربه شلاق بر امیرسالار داودی، وکیل مدافع حقوق بشر در ایران از مقام‌های این کشور انتقاد کرده است.

عفو بین‌الملل صدور این حکم را بی‌رحمانه و تکان دهنده خوانده است.

این سازمان که مرکزش در لندن است، می‌گوید، داودی تازه‌ترین قربانی سرکوب بی‌رحمانۀ است که در جریان دو سال گذشته از سوی مقام‌های ایران علیه وکیلان مدافع حقوق بشر انجام شده است.

فیلیپ لوتر، مدیر بخش پژوهش و وکالت شرق میانه و افریقای شمالی سازمان عفو بین‌الملل دوشنبه در یک خبرنامه گفت: "مقام‌های ایران با صدور این حکم نشان دادند که با وکیلان مدافع حقوق بشر مانند دشمنان دولت برخورد می‌شود."

مهرانگیز کار، حقوق دان ایرانی مقیم واشنگتن می‌گوید که در دستگاه قضایی ایران اراده برای جلوگیری از این گونه احکام سنگین وجود ندارد: "قوۀ قضائیۀ که مستقل نیست و ریاست‌اش را رهبر منصوب می‌کند، اراده دارد تا خواسته‌های آن مجموعۀ را که رئیس قوۀ قضائیه منصوب‌اش است، اجرا کند."

داودی در ماه نومبر سال ۲۰۱۸ دستگیر شده بود.

سازمان عفو بین‌الملل گفته است، داودی با دسترسی کاملاً محدود به خانواده و وکیل در زندان "اوین" در تهران نگهداری می‌شود.

طناز کلاهچیان، همسر امیرسالار داودی، روز شنبه اول جون در حساب تویتر خود نوشت که محکمۀ انقلاب تهران همسرش را برای چند اتهام به شمول توهین مقام‌ها و تبلیغ علیه نظام به ۳۰ سال زندان و ۱۱۱ ضربه شلاق محکوم کرده‌است.

یکی از اتهام‌هایی‌که داودی بخاطرش مجرم دانسته شده مرتبط به انستاگرام اوست که از آن طریق توجه همگان را به موارد نقض حقوق بشر جلب و در موردش با رسانه‌ها گفتگو کرده‌است.

وکیل مدافع داودی گفته است که همکاری با دولت‌های متخاصم از طریق مصاحبه، و تشکیل گروه برای سرنگونی نظام، دیگر اتهام‌های است که بر او وارد شده‌است.

سازمان عفو بین‌الملل گفته است، بر اساس مقررات حبس ایران، دورۀ حبس واقعی داودی ۱۵ سال است.

XS
SM
MD
LG