لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۱۶ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۱

ماین‌های مقناطیسی عامل بیشترین تلفات ملکی در چند روز اخیر در شهر کابل


موتر حامل کارمندان کمیسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی که در شهر کابل هدف انفجار ماین مقناطیسی قرار گرفت.
موتر حامل کارمندان کمیسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی که در شهر کابل هدف انفجار ماین مقناطیسی قرار گرفت.

کابل به روز دوشنبه شاهد انفجار یک ماین مقناطیسی در موتر نوع کاستر کارمندان کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی بود.

این انفجار در ساحه دارالامان کابل حوالی ساعت یک و سی دقیقه پس از چاشت رخداد.

شماری از شاهدان عینی در ساحه در مورد چگونگی وقوع انفجارِ ناشی از ماین مقناطیسی به رادیو آزادی گفتند: "اسم من شفیق الله است باشنده سناتوریم استم در همین لب سرک نشسته بودم که همین انفجار صورت گرفت بسیار انفجار قوی بود چندین نفر خود را از کلکین و موتر انداختن، زن‌ها زیاد بود."

"احسان باشنده منطقه استم، موتر را در آن ساحه هدف قرارداد و در این طرف سرک آمد یک چند نفر پائین شد ولی چند نفر دیگر صدا می‌زدند که نجات ما بدهید."

وزارت داخله افغانستان می‌گوید ماین مقاطیسی در پائین تانکی تیل موتر کارمندان این کمیسیون جاسازی شده بود که به گفته سخنگوی این وزارت در این رویداد پنج تن کشته و ده تن دیگر زخم برداشتند.

لحظات پس از انفجار، جاده دارالامان
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:00 0:00

استفاده از ماین‌های مقناطیسی در کنار حملات انتحاری و مواد انفجاری تاکتیک تازه مخالفان مسلح خوانده می‌شود که نگرانی‌های زیاد را ببار آورده است.

فاطمه اکبری عضو کمیسیون امنیت داخلی مشرانو جرگه از وقوع چنین رویداد‌ها سخت نگران است: این بسیار زیاد قابل نگرانی است خطرناک تر از دو بخش دیگر است، شما می‌بینید که اصلاً نه کسی دیده می‌شود و نه فهمیده میشود، ناگهان می‌بینیم که به یکبارگی موتر به هوا بالا می‌شود."

خانم اکبری از نهادهای امنیتی و دفاعی افغانستان می‌خواهد تا برای جلوگیری از وقوع انفجارهای ماین مقناطیسی دست بکار شوند.

در یک ماه گذشته کابل شاهد چندین رویداد ناشی از ماین مقناطیسی بوده‌است.

روز یکشنبه موتر حامل محصلین پوهنتون استاد برهان الدین ربانی در مربوطات ناحیه پنجم شهر کابل هدف قرار گرفت و تلفات را بجا گذاشت.

پیش از آن در رویداد دیگر موتر نوع کاستر حامل کارمندان وزارت حج و اوقاف در کابل هدف ماین مقناطیسی قرار گرفت که در نتیجه ده تن زخم برداشتند.

اما وزارت داخله افغانستان در صحبت به رادیوآزای گفت، تلاش‌ها برای حل این معضل ادامه دارد.

نصرت رحیمی سخنگوی این وزارت: "بدون شک که ما برای ماین‌های مقناطیسی هم پلان‌ها و برنامه‌های داریم و بخش‌های اوپراتیفی ما کار می‌کنند و یک سلسله پلان‌های دیگر هم داریم که دشمن را در جا‌هایی که این ماین‌ها را ساخت و ساز می‌کنند هدف قرار دهیم.

اما مردم عام و مشرانو جرگه افغانستان این تلاش‌ها را بسنده نمی‌دانند و می‌خواهند تا نهاد‌های امنیتی در جلوگیری ازوقوع چنین رویداد‌ها به گونه جدی، متواتر و بیشتر اقدام نماید.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG