لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۹

غنی: صفحۀ نو تاریخی میان کابل و اسلام آباد باز شود


محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان حین سخنرانی به مناسبت عید سعید فطر در ارگ. June. 4, 2019
محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان حین سخنرانی به مناسبت عید سعید فطر در ارگ. June. 4, 2019

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان پس از ادای نماز عید در ارگ این بار به طالبان پیامی ارائه نکرد و تنها به رهایی تعداد زندانیان این گروه تأکید کرد.

وی پیش از این در ختم لویه جرگه مشورتی صلح گفته بود که بر اساس درخواست اعضای جرگه ۱۷۵ زندانی این گروه را آزاد می‌کند اما تا حال این زندانیان آزاد نشده است، به گفته غنی حکومت به رهایی افراد یاد شده مصمم است.

آقای غنی در پیام عیدی‌اش این بار از تلاش‌ها برای باز شدن یک صفحه‌ی جدید تاریخی با پاکستان یاد کرد.

او گفت، در ششم ماه سرطان به پاکستان سفر خواهد کرد: "تدبیر، تعامل و تفکر منسجم به کار است تا یک صفحه جدید تاریخی بازد شود، نه زود نا امید شده می توانیم و نه زود امیدوار شده می‌توانیم، به دقت باید پیش برویم که به یک نقشه راه برسیم که عملی باشد و جهات تطبیقی‌اش مورد اعتماد متقابل و مورد اعتماد ملت افغانستان و ملت پاکستان باشد."

حکومت افغانستان سال هاست که، پاکستان را به پناه دادن به جنگجویان طالبان متهم کرده است.

اما رئیس جمهور غنی گفت، امیدوار است که، همکاری در راستای برقراری صلح و اعتماد متقابل جایگزین بی‌اعتمادی دیرینه شود.

زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده برای صلح افغانستان به تازگی با مقام‌های ارشد پاکستان از جمله عمران خان صدراعظم و قمر جاوید باجوه لوی درستیز اردوی این کشور در اسلام آباد دیدار کرد.

آقای خلیل‌زاد پس از پایان دیدارش از پاکستان روز دوشنبه، سوم ماه جون، در تویترش نوشت: "همکاری پاکستان در روند صلح افغانستان به منافع منطقه است و روابط امریکا و پاکستان را تقویت می‌کند."

خلیل‌زاد در آغاز هفتمین دور مسافرتش به منطقه و چند کشور اروپایی از پاکستان دیدار کرد.

پاکستان به تازگی از تلاش‌های ایالات متحده برای پایان دادن به جنگ تقریباً ۱۸ ساله در افغانستان حمایت کرده‌است.

خلیل‌زاد تاکنون چند بار با نمایندگان طالبان در قطر دیدار کرده است. دو طرف از پیشرفت‌ها سخن گفته اند، اما جنگجویان طالبان تاکنون هر نوع گفتگوی مستقیم با حکومت افغانستان را رد کرده اند.

رئیس جمهور افغانستان معمولاً هر سال در روز‌های عید به طالبان پیام می‌داد و اما این بار در حالی به طالبان پیام نداد که این گروه خواست حکومت و لویه جرگه برای آتش‌بس را نپذیرفت.

ملاهبت الله آخندزاده رهبر طالبان در پیام تازه‌اش به مناسبت عید تلویحاً احتمال برقراری آتش‌بس در روزهای عید را رد کرد.

این در حالی است که پیش از این در ماه رمضان گروه‌های مسلح مخالف دولت به شمول طالبان به حملات‌شان ادامه داده‌اند و برخی ولایت‌ها به خصوص کابل شاهد حمله‌های خونین انفجاری و انتحاری بوده است.

  • تأکید روی برگزاری انتخابات شفاف

از سوی هم محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در پیام عیدی خود، به برگزاری انتخابات شفاف ریاست جمهوری در این کشور تأکید کرد.

او در این باره از کاندیدا‌های ریاست جمهوری خواست: "من از تمام کاندیدا‌های ریاست جمهوری می‌خواهم تا با من بنشینند تا روی اصول اخلاقی انتخابات به موافقت برسیم، انتخابات شفاف و مؤثر خواست ما است، این حق مردم است که به کی رأی می‌دهند و وظیفه ما است که به مردم امکانات را طوری فراهم کنیم تا رأی خود را آزادانه به هر کاندیدی که می‌خواهند بدهند."

رئیس جمهور هم‌چنان به بی‌طرفی نهاد‌های دولتی در انتخابات تأکید کرد و گفت، به نهاد‌های ملکی و نظامی هدایت داده شده تا در روند انتخابات مداخله نکنند.

او هم‌چنان افزود، به نهاد‌های امنیتی وظیفه سپرده شده تا امنیت انتخابات را تأمین کنند.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG