لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۱

محلی خوانان هرات از بی‌توجهی حکومت به این موسیقی شکایت دارند


محلی خوانان هرات از بی‌توجهی حکومت به این موسیقی شکایت دارند
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:47 0:00

محلی خوانان هرات از بی‌توجهی حکومت به این موسیقی شکایت دارند

موسیقی محلی هرات که علاقمندان زیادی در میان شهروندان افغانستان داشت، اکنون نسبت به سال‌های گذشته در میان مردم کم رنگ شده‌است.

سید عظیم یکی از محلی خوانان شناخته شده در ولایت هرات نگران این وضعیت است. او می‌گوید که برای زنده نگهداشتن این نوع موسیقی در هرات تلاش می‌کند.

آهنگ عیدی با صدای سید عظیم از هنرمندان مطرح موسیقی محلی هرات، خاطرات عیدهای گذشته، بسیاری‌ از افراد را زنده می‌کند.

او ۵۳ سال سن دارد و بیش از نیمی از عمرش را صرف زنده نگهداشتن موسیقی محلی در ولایت کرده است.

موسیقی محلی هرات، شکلی از موسیقی سنتی به شمار می‌رود که ریشه در آداب و رسوم مردم هرات دارد و سینه به سینه به نسل‌های بعدی منتقل شده است.

سید عظیم می‌گوید: "هرات یک سبک به خصوص است. هر جا که خواندن بکنم، از هر جا که خواندن می‌خوانم، به همان صدا و به همان لهجه هراتی خود می‌خوانم، خوش دارم و دیگر تغییر به هیچ صورت دوست ندارم بدهم."

هارمونیه، طبله، دایره، دهل، دف، نی، دوتار، رباب و چندین آله موسیقی دیگر حنجره هنرمندان محلی را همراهی می‌کند و در گذشته‌ها بر خلاف امروز در مراسم عید در تفریحگاه‌های هرات به گونه گسترده اجرا می‌شد.

موسیقی محلی هرات با محتوای عاشقانه، جشن و شادی و یا عارفانه اجرا می‌شود و به همین خاطر علاقمندان زیادی دارد.

اما سید عظیم با گلوی پُر از بغض می‌گوید که هیچ کس هنرمندان موسیقی محلی را حمایت نمی‌کند: "جان من به آب است که چرا اطلاعات و فرهنگ و یا یک موسسه‌ی از ما حمایت نمی کنند. حتی خبر از من نمی‌گیرند، بپرسند که چه مریضی داری، چه کار داری، به تو خدمت کنیم، عزت کنیم."

تغییراتی در سبک موسیقی محلی هرات ایجاد نشده و به همین خاطر، این نوع موسیقی به مانند گذشته در میان مردم افغانستان از جذابیت زیادی برخوردار است.

نعمت الله هاشمی مسئول اتحادیه هنرمندان موسیقی هرات در این مورد می‌گوید: "می فهمید که موسیقی فولکور یا موسیقی بومی هرات از یک رنگ و بوی خاصی برخوردار است، یعنی شما به هر ولایتی که باشید، به لهجه هراتی بخوانید، آن‌ها این موسیقی را می‌پسندند و لهجه هراتی را بسیار دوست دارند، لهجه هراتی تقریباً می‌شود گفت که شباهتی هم به لهجه خراسانی که این مختص به خود ولایت هرات است، دارد."

رفته رفته از شمار گروه‌های محلی در هرات کاسته شده‌است. هم اکنون تنها ۱۵ گروه موسیقی محلی در هرات فعالیت دارند. هر چند آواز خوانان محلی به کار شان هم چنان عشق می‌ورزند، اما فراموشی این نوع موسیقی را تصور می‌کنند.

XS
SM
MD
LG