لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۲

جرمنی و قطر میزبان دور بعدی مذاکرات بین‌الافغانی خواهند بود


هیئت ۱۴ نفری گروه طالبان به رهبری ملا غبدالغنی برادر معاون سیاسی این گروه که در نشست مسکو شرکت کرده‌بودند.
هیئت ۱۴ نفری گروه طالبان به رهبری ملا غبدالغنی برادر معاون سیاسی این گروه که در نشست مسکو شرکت کرده‌بودند.

نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان در مورد میزبانی مذاکرات صلح افغانستان و مذاکرات بین‌الافغانی​ با مقامات جرمنی صحبت کرده‌است.

قرار است چندین کشور به شمول جرمنی میزبانی مذاکرات بین‌الافغانی را به عهده بگیرند.

زلمی خلیل‌زاد امروز صبح در تویتر خود نوشته است، صحبت‌ها در برلین پایتخت جرمنی مثمر بوده‌است.

خلیل‌زاد نوشته است با جان هکر مشاور امنیت ملی جرمنی، اندریا سمیکالیس معاون وزیر خارجه آلمان و مارکوس پوتزل نماینده خاص جرمنی برای افغانستان دیدار کرده‌است.

او نوشته است با مقامات جرمنی در این مورد تبادل نظر کرده که چگونه می‌توان صلح را در افغانستان حاکم ساخت. آقای خلیل‌زاد همچنان گفته است یک اجلاس گروه مشترک امریکا و اروپا در مورد صلح افغانستان نیز برگزار شد.

خلیل‌زاد افزود، تمرکز اجلاس این گروه بر پروسه صلح افغانستان و دور بعدی مذاکرات بین‌الافغانی بود که میزبانی آنرا جرمنی و قطر مشترکاً به عهده خواهند داشت و در مجمع اسلو هم بر آن بحث می‌شود.

جرمنی که یکی از کمک کننده‌گان بزرگ افغانستان می‌باشد و در مأموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان هم شامل است، با حکومت افغانستان و طالبان صحبت می‌کند تا به یک موافقه صلح برسند.

خبرگزاری رویترز از قول یک مقام بلند رتبه جرمنی که به‌خاطر حساس بودن موضوع نخواسته نامش ذکر شود نوشته است که می‌گوید، اگر طالبان به میز مذاکره با حکومت افغانستان بنشینند پروسه صلح افغانستان سریع‌تر خواهد شد.

سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر جرمنی را از جمله کشورهای یاد کرده است که در حل صلح‌آمیز بحران افغانستان پیشنهاد کمک کرده‌است.

یک مقام دیگر طالبان علاوه بر جرمنی نام اتحادیه اروپا و اندونیزیا را یاد کرده‌است.

یکی از دوره‌های مذاکرات میان هیئت امریکا به رهبری زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان و هیئت طالبان
یکی از دوره‌های مذاکرات میان هیئت امریکا به رهبری زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان و هیئت طالبان

خلیل‌زاد تا حال شش بار با طالبان مذاکره کرده، ولی طالبان در رابطه با صلح و آتش‌بس جواب مثبت نداده‌اند.

زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان از ماه اکتوبر گذشته به این‌سو با طالبان صحبت می‌کند، اما تا حال نتواسته آن‌ها را به مذاکره با حکومت افغانستان قانع بسازد.

مارکوس پوتزل نماینده خاص جرمنی برای صلح افغانستان که ماه گذشته دو بار به کابل سفر کرده و با مقامات افغانستان صحبت کرد و در دوحه با طالبان هم دیدارهای داشت، اظهار می‌دارد برای تشکیل یک افغانستان صلح‌آمیز نباید فرصت کنونی از دست برود.

به‌گفته پوتزل دوستان افغانستان که جرمنی هم شامل آن‌ها می‌باشد، می‌توانند در این تلاش‌ها کمک کنند، اما نماینده خاص جرمنی یادآوری کرد که در نهایت کار این مربوط افغان‌ها به شمول طالبان است که در باره آینده کشور خود تصمیم بگیرند.

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر به خبرگزاری رویترز گفته است، در مورد اجلاس بین طالبان و حکومت افغانستان در جرمنی بحث‌ها صورت گرفته، ولی کدام تصمیم گرفته نشده است.

XS
SM
MD
LG