لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۱

شورای صلح: گروه‌های مخالف مسلح با حرکت‌های صلح‌خواهانه همکاری نمایند


شماری از اعضای حرکت مردمی صلح
شماری از اعضای حرکت مردمی صلح

شورای عالی صلح از تمامی گروه‌های مخالف مسلح در افغانستان می‌خواهد تا از حرکت‌های کسانیکه برای صلح صدا بلند می‌کنند، استقبال نموده و برای رسیدن به یک صلح پایدار با آن‌ها همکاری نمایند.

غفور احمد جاوید سخنگوی این شورا روز چهارشنبه «۱۵ جوزای ۱۳۹۸» به رادیو آزادی در پیوند به بردن شماری از اعضای حرکت مردمی صلح از سوی طالبان در ولایت هلمند این خواست را مطرح کرد.

غفور احمد جاوید سخنگوی شورای عالی صلح افغانستان
غفور احمد جاوید سخنگوی شورای عالی صلح افغانستان

آقای جاوید افزود: "این‌ها صدای صلح بلند کرده، این‌ها می‌خواهند که در این بخش به مردم افغانستان، جهانیان صدای صلح مردم افغانستان را برسانند، خواست ما از همه گروه‌های مخالف مسلح این است، هر کسیکه صدای صلح را بلند می‌کند همراه‌شان همکاری کنند تا ما در کشور به صلح و ثبات پایدار برسیم."

گروه طالبان چهار روز قبل شماری از اعضای حرکت مردمی صلح را در ولایت هلمند با خود برده‌اند.

اعضای این حرکت پنجشنبه هفته گذشته از لشکرگاه به سوی ولسوالی‌های نادعلی، گرشک و موسی قلعه به راه افتادند، ولسوالی‌های که از مناطق تحت کنترول طالبان در آن ولایت خوانده می‌شوند.

اما باچا خان مولاداد مسئول بخش ارتباطات این حرکت می‌گوید که طالبان نزدیک به ۳۰ نفر شان را با خود بردند.

اما آقای مولاداد روز چهارشنبه به رادیو آزادی گفت که طالبان شش تن از مو سفیدان این حرکت را دوباره آزاد کرده‌اند.

وی افزود که طالبان به آن‌ها گفته است که با اعضای این حرکت کاری ندارند و تنها بزرگان‌شان با آن‌ها گفتگو می‌کنند.

هرچند مولاداد می‌گوید که طالبان با همکاران‌شان برخورد خوب کرده، اما نگرانی از این دارد که باید جزئیات گفتگوها و محل اقامت آن‌ها مشخص شود.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان یکشنبه به روزنامۀ نیویارک تایمز گفته‌است، به آن‌ها اجازه نمی‌دهند که وارد قلمرو‌ شان شوند. به‌گفتۀ مجاهد، این حرکت به دستور مستقیم استخبارات افغانستان و سفارت ایالات متحده در کابل کار می‌کند.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی این گروه روز چهارشنبه در پیامی که به رادیو آزادی فرستاده گفته است، تماس‌اش در روزهای عید با ساحه قطع شده و در روزهای بعدی جزئیات را در این مورد شریک می‌سازد.

در این حال سید اکبرآغا یک عضو پیشین رهبری گروه طالبان و رئیس شورای راه نجات افغانستان می‌گوید که طالبان با اعضای این حرکت گفتگو کرده و به زودی آن‌ها را آزاد می‌سازد.

سید اکبر آغا یکی از اعضای پیشین طالبان
سید اکبر آغا یکی از اعضای پیشین طالبان

سید اکبرآغا می‌افزاید: "من فکر می‌کنم که طالبان همین حرف را برای‌شان خواهد گفت که وقتی شما به طرف ما میایید ما بدنام می‌شویم، در حالی که عامل اصلی جنگ خارجی‌ها استند که به افغانستان آمده‌اند باید بروید و با خارجی‌ها تماس بگیرید و من فکر نمی‌کنم که با آن‌ها برخورد زشت کند."

سید اکبرآغا می‌گوید، طالبان اعضای این حرکت را زندانی نمی‌کنند.

حرکت مردمی صلح پس از جان دادن ۱۶ تن و زخمی شدن ۵۲ تن دیگر در حملۀ انتحاری سال گذشته در شهر لشکرگاه، مرکز ولایت هلمند فعالیتش را آغاز کرد تا پیام صلح را به طرف‌های درگیر جنگ برساند.

XS
SM
MD
LG