لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۲

پومپئو: رئیس جمهور غنی از گفتگوها با طالبان بی خبر نیست


آرشیف/ محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان
آرشیف/ محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان

​وزیر خارجه امریکا می‌گوید رئیس جمهور افغانستان به شکل منظم از گفتگوهای امریکا با طالبان در جریان گذاشته می‌شود.

مایک پومپئو در مصاحبه با واشنگتن تایمز گفته است، این واقعیت ندارد که گویا آقای غنی از گفتگوهای امریکا با طالبان در حاشیه قرار گرفته و بی‌خبر است.

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در این مورد به رادیو آزادی گفت که این موضوع جدید نیست و موقف حکومت افغانستان در رابطه با گفتگوهای صلح همان موقف قبلی بوده و روی مذاکرات بین الافغانی تاکید دارد: "آنچه برای حکومت و مردم افغانستان که در لویه جرگه مشورتی هم در قالب یک قطعنامه مطرح کردند مهم می‌باشد این است که در نهایت در پروسه صلح باید گفتگوهای بین الافغانی به مالکیت افغان‌ها باشد و مستقیم بین حکومت و طالبان صورت بگیرد."

از سوی دیکر مارکوس پوتزیل نماینده خاص جرمنی برای افغانستان دیروز در صفحه تویترش روی آغاز هرچه زودتر گفتگوهای بین الافغانی تاکید کرد.

زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان با نماینده جرمنی برای افغانستان دیدار نموده‌است.

آقای خلیل‌زاد دیروز در صحفه تویترش نوشته بود که به روزهای سه شنبه و چهارشنبه با مشاور امنیت ملی و مشاور وزارت خارجه جرمنی دیدار نموده و روی تلاش‌های جاری صلح افغانستان صحبت کرده‌است و در این گفتگوها تأکید اصلی روی گفتگوهای بین الافغانی بوده‌است.

خلیل‌زاد قبل ازین شش بار با نماینده‌گان طالبان صحبت نموده و تاحال از کدام پیشرفت قابل ملاحظه در این گفتگو گزارشی در دست نیست.

شماری از تحلیلگران افغان نگرانی دارند که در گفتگوهای امریکا و طالبان حکومت افغانستان به حاشیه کشیده شده‌است.

حاجی سید داوود یکی از همین تحلیلگران به رادیو آزادی گفت، کابل به همین سبب حال به اسلام آباد رو آورده است: "در این هشت یا نه ماه با کمال تاسف باید گفت که حکومت افغانستان معلومات دقیق در این مورد به نظر من ندارد. حال بعد از نشست مکه گفتگوها بین افغانستان و پاکستان شروع شده و رئیس جمهور می‌رود به پاکستان، حمدالله محب نیز اخیراً به پاکستان رفته بود. ازین معلوم می‌شود که پاکستان نیز در حاشیه است."

زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان قبل از آنکه راهی جرمنی شود در اسلام آباد با یک هیاتی از وزارت خارجه این‌کشور دیدن کرد.

مایک پومپئو وزیر خارجه امریکا به واشنگتن تایمز گفته است باوجود آن‌که طالبان تاکید دارند با حکومت افغانستان صحبت نمی‌کنند ولی با آنهم جان بس سفیر امریکا در کابل با رئیس جمهور غنی در ارتباط است.

به گفته وی جنگ افغانستان به درازا کشیده‌است و تلاش‌های صلح نیز به وقت نیاز دارد ولی پیشرفت‌های در این پروسه صورت گرفته است.

XS
SM
MD
LG