لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۶

واشنگتن تایمز: غنی از گفتگوهای رو‌ در‌ روی طالبان و امریکایی‌ها خشمگین شده‌است


محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان
محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان
  • روزنامه واشنگتن تایمز در مورد اظهارات وزیر خارجه امریکا که گزارش‌ها در باره بیرون ساختن حکومت افغانستان از گفتگوها با طالبان را رد کرده، مطلبی نوشته‌است.

به نوشته روزنامه، مایک پومپیو در جریان سفرش به بریتانیا این مفکوره را دور از حقیقت خواند که گویا حکومت افغانستان جزء از گفتگوهای امریکا با طالبان نباشد.

در ادامه آمده که بر اساس گزارش‌ها، رئیس جمهور اشرف غنی از گفتگوهای رو در رو میان طالبان و امریکایی‌ها خشمگین شده‌است.

وزیر خارجه امریکا در گفتگو با واشنگتن تایمز در لندن، این آوازه‌ها را رد کرده و گفته‌است، جان بس سفیر ایالات متحده در کابل، روزانه چندین مرتبه با رئیس جمهور افغانستان صحبت می‌کند.

به گفته مایک پومپیو، جان بس به صورت مشترک با زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان مشغول است و کار می‌کند.

پومپیو در ادامه به واشنگتن تایمز تائید کرده که پیشرفت‌های در گفتگوها با طالبان صورت گرفته اما به گفته او دلیلی وجود دارد که جنگ افغانستان چنین طولانی شده‌است.

وزیر خارجه امریکا این علت را مشخص نساخته اما گفته که حضور نیروهای کشورش برای بیش از هفده سال در افغانستان، یک مدت خیلی طولانی بوده‌است.

نشریه دیپلومات به افزایش جرایم جنایی در کابل تمرکز کرده و مطلبش را چنین عنوان داده است، مبارزه با جرایم در کابل به اندازه جنگ با تروریزم مهم و طولانی است.

نشریه از یک صفحه انترنتی تحت نام (آی کلیک) که برای خرید و فروش آنلاین فعالیت می‌کند، یاد آوری کرده‌است.

در ادامه آمده که گفتگوهای صلح میان امریکا و طالبان، امیدواری مردم را در بخش تجارت و سرمایه گذاری زنده ساخته اما به نوشته دیپلومات، شرکت‌های هم مانند آی کلیک، نه با خطر تروریزم بلکه با چالش جرایم جنایی روبه‌رو شده‌اند.

نویسنده این نکته را برجسته ساخته که همه روزه، ده‌ها تن فرمایش‌های آنلاین آی کلیک، به ویژه لباس و پاپوش را به خانه ها انتقال می‌دهند اما تمامی مشتریان، خریدار نیستند.

نشریه به نقل از حسیب الله نظری یک جوان نزده ساله که فروشنده آی کلیک است، نوشته که پاپوش را به خانه مشتریان انتقال می‌داد و انتظار داشت که آنها برایش پول بپردازند اما هنگامی که او به آدرس می‌رسد، مشتری با چند تن از همراهانش ظاهر می‌شوند و از نظری می‌خواهند که تیلیفون موبایل و موتر سایکلش را به آنها بسپارد.

زمانی که حسیب الله نظری حرف آنها را رد می‌کند، دزدان با چاقو بر وی حمله می‌کنند، او را زخمی می‌سازند و موتر سایکل این جوان را با خود می‌برند.

نشریه دیپلومات می‌نویسد، پولیس افغانستان جنگ را در برابر جنایتکاران اعلام کرده اما برقراری امنیت کابل، مشکل خیلی بزرگ است.

به نوشته نشریه، از جنگ افغانستان، چهل سال می‌گذرد و شهروندان این کشور تا هنوز در ناتوانی شب و روز شان‌را سپری می‌کنند.

در ادامه به نقل از باشنده‌های کابل گفته شده که نیمی از آنها زیر خط فقر زنده‌گی می‌کنند.

نویسنده یک گزارش سال ۲۰۱۸ حکومت افغانستان را هم برجسته ساخته که بر اساس آن، سی در صد از شهروندان این‌کشور بیکار استند.

به استدلال دیپلومات، به همین علت جوانان برای بقای زنده‌گی شان به‌دزدی و رهزنی رو می‌آورند.

در این مطلب از یک دزد به نام راشد یاد آوری شده که در کوچه‌ها و راه‌ها، دزدی و رهزنی می‌کرد و پس از بازداشت به دو و نیم سال زندان محکوم شد.

  • نشریه دیپلومات مطلب را با این پرسش پایان می‌دهد که از دوره زندان راشد، یک ماه باقی مانده و او نمی‌داند که پس از رهایی‌اش چگونه پول به دست آورد؟
  • آیا دو باره رخ به سوی دزدی خواهد کرد؟
XS
SM
MD
LG