لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۹

شرایط جامعه جهانی برای پرداخت بودجه انتخابات افغانستان چیست؟


آرشیف/ لوحه کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان
آرشیف/ لوحه کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان

کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید جامعه جهانی برای پرداخت بودجه انتخابات ریاست جمهوری خواستار تکمیل شدن برخی معیارها در این کمیسیون شده‌است.

ماه‌ها به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نزدیک‌تر می‌شوند و اما کمیسیون مستقل انتخابات هنوز چشم به راه دستیابی به بودجه این روند از سوی جامعه جهانی است.

میرزا محمد حق‌پرست معاون سخنگوی این کمیسیون به رادیو آزادی می‌گوید، تطبیق یک پلان حقیقی، در نظرداشت معیارها و ظرفیت‌ها و اقدام به انتقالات به وقت و زمان، از شرایط جامعه جهانی برای پرداخت بودجه این روند است.

او تاکید می‌ورزد که برخی از این خواست بنابر شرایط افغانستان ناممکن است و این کمیسیون برای تطبیق آن معجزده کرده نمی‌تواند: "جامعه جهانی، یک پلان "ریالستیک میخواهد" معنای آن این است که یک پلان حقیقی باید موجود باشد و آن معیارهای که جامعه جهانی برای پرداخت بودجه برای کمیسیون اختصاص داده‌است باید پوره شود، یک سلسله معیارها است که با وضعیت عمومی افغانستان تطابق ندارد و جامعه جهانی هم باید وضعیت عمومی افغانستان را درک کند، امکانات کمیسیون را درک کند، کمیسیون معجزه کرده نمیتواند."

در کنار کمبود بودجه، تهدید‌های امنیتی از دیگر چالش‌ها سر راه کمیسیون مستقل انتخابات است.

این کمیسیون می‌گوید برای جامعه جهانی اطمینان داده نمی‌تواند که در تمام مراکز رای دهی انتخابات برگزار می‌کند.

افزون بر این افزایش یا کاهش مراکز از ۵۰۰۰ مرکز موارد دیگری است که کمیسیون مستقل انتخابات به آن شاره می‌کند.

پیشتر کمیسیون مستقل انتخابات گفت که در بیشتر از ۷۳۰۰ مرکز رای دهی انتخابات را برگزار می‌کند و اما در هفته‌ای گذشته اعلام کرد که به علت تهدید‌های امنیتی بیشتر از ۲۰۰۰ مرکز به‌روی رأی دهنده‌گان باز نخواهد بود.

کمیسیون مستقل انتخابات گفته بود که انتخابات ریاست جمهوری، شوراهای ولایتی و انتخابات ولسی جرگه در حوزه غزنی را در ششم میزان همزمان برگزار می‌کند و برای این سه روند ۱۳۲ میلیون دالر را پیش بینی کرده بود.

پس از آن، حکومت افغانستان گفت که ۲۰ درصد بودجه این روند را پرداخت می‌کند.

پسانتر کمیسیون مستقل انتخابات از فیصله‌اش در پیوند به برگزاری سه انتخابات هم‌زمان عقب نشینی کرد و گفت که در ششم میزان تنها انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌گردد.

این کمیسیون انتخابات ولسی جرگه در غزنی و شوراهای ولایتی را تا وقت نا معلومی بخاطر نبود بودجه لازم، نبود زمان و چالش‌های امنیتی به تعویق انداخت.

شماری از ناظران انتخابات می‌گویند، با توجه به نبود توانایی‌های لازم مدیریتی در کمیسیون مستقل انتخابات، عدم هماهنگی میان اعضای آن و بی‌باوری‌های جامعه جهانی بر کارکرد این کمیسیون، ترس آن وجود دارد که انتخابات پیش‌رو با چالش‌های بیشتر از انتخابات سال ۲۰۱۴ میلادی در افغانستان روبه‌رو گردد.

یوسف رشید رئیس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد وعادلانه افغانستان یا فیفا می‌گوید: "جدا طرفدار این هستیم که پیش از مشروط شدن بودجه ویا تهدید شدن، ابتکار عمل را دست گیرند تا هم بودجه در وقت و زمان آن در اختیارش قرار گیرد و هم ما مطمیئن شویم که یک انتخابات نسبتا خوب را برگزار می‌کند."

یوسف رئیس اجرایی فیفا
یوسف رئیس اجرایی فیفا

آقای رشید می‌گوید که عدم استقلالیت در کمیسیون مستقل انتخابات بیشتر سبب شده است تا پلان عملیاتی آن به وقت و زمان آن عملی نگردد و این باور جامعه جهانی را از میان برده‌است.

او تاکید می‌ورزد تا هنگامیکه اعضای این کمیسیون وارد عمل نشوند بودجه این روند همچنان در سردرگمی‌ها مانده و ممکن حتا در ششم میزان نیز انتخابات ریاست جمهوری برگزار نگردد.

XS
SM
MD
LG