لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۵

شکایت باغداران پروان در مورد نبود مراکز پروسس میوه‌های تازه در این ولایت


باغداران در ولایت پروان از نبود مرکز‌های پروسس میوه‌های تازه در این ولایت شکایت دارند.

این باغداران می‌گویند میوه‌های‌شان را به سبب نبود مرکز‌های پروسس به قیمت ارزان به فروش می‌رسانند و این موضوع به نگرانی جدی در میان دهقانان در پروان مبدل شده‌است.

با این همه مسئولان محلی پروان می‌پذیرند که در بخش ساخت مرکز‌های پروسس میوه‌های تازه در این ولایت محدودیت وجود دارد.

وی می‌گوید: "اسم من احمد فیصل است یکی از باشندگان ولایت پروان استم. تا هنوز سردخانه بزرگ برای ما ساخته نشده‌است، چند سال می‌شود که انگور‌ها پخته می‌شود و بنابر نبود سردخانه ضایع می‌شود، صرف یک سرد خانه جور شده اما کوچک است."

انگور از میوه‌های عمده صادراتی ولایت پروان به شمار می‌رود. این میوه زمان حاصل دهی قیمت خیلی نازل می‌داشته باشد که بگفته برخی از دهقانان حاصلات انگور شان حتی مصارف‌شان را پوره نمی‌کند.

باغدارانی که بیشتر‌ شان مصروف پرورش انگور استند می‌گویند، اگر مراکز پروسس کشمش موجود باشد آنان از این رهگذر متضرر نخواهند شد.

این دهقانان در حال حاضر به دلیل نبود مراکز پروسس کشمش، ناگذیر اند تا حاصلات انگور‌ را به قیمت ارزان به فروش برسانند.

یک تن از آن‌ها در مورد می‌گوید: "اسم من محمد نصیر است، تا فعلاً از طرف ریاست زراعت دوا و یا چیز‌های دیگر به مردم توزیع نشده، این‌ها باید سردخانه جور کنند که انگور دهاقین به وقت خوب آن فروخته شود تا بتوانند مفاد خوب بدست بیاورند مثل سال پار متضرر نشوند."

با این حال مسئولین اداره زراعت ولایت پروان می‌پذیرند که در زمینه ساخت مراکز برای پروسس میوه‌های تازه در این ولایت کوتاهی صورت گرفته و تا هنوز کار چشمگیری در این زمینه انجام نشده‌است.

عبدالوهاب خیرزاد رئیس اداره زراعت ولایت پروان در این مورد در صحبت با رادیو آزادی گفت، به دلیل این‌که حاصلات انگور در این ولایت خیلی گسترده‌است، رسیدگی به خواست‌های تمامی دهقانان برای کشمش سازی کار دشوار است: "در مجموع ما شاهد ۲۵۰ کشمش خانه در ولایت پروان استیم این قابل ملاحظه نسیت به دلیل این‌که تولید ما بسیار زیاد است ۱۴ هزار هکتار زمین که یاد آور شدیم تنها در ۷ هزار هکتار زمین آن انگور است برای پروسس دقیق و صحی آن به کشمش خانه‌های معیاری نیاز داریم."

در حال حاضر کشمش به شکل سنتی و غیر معیاری در منازل دهقانان تولید می‌گردد که حتی در داحل کشور از اعتبار و قیمت لازم برخوردار نیست.

XS
SM
MD
LG