لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۹

مسیر: گسترش فعالیت‌های داعش و ترس از ادامه جنگ بعد از صلح


آرشیف، شماری از روزنامه‌های چاپ کابل
آرشیف، شماری از روزنامه‌های چاپ کابل

روزنامه‌های چاپ امروز کابل مطالب‌شان را بیشتر روی مذاکرات صلح با طالبان و بازداشت کرام‌الدین کریم رئیس پیشین فدراسیون فوتبال افغانستان اختصاص داده‌اند.

  • مسیر

روزنامه مسیر سرمقاله‌اش را زیر عنوان "گسترش فعالیت‌های داعش و ترس از ادامه جنگ بعد از صلح" اختصاص داده و نوشته است که یک تحلیل در پیوند به صلح و گفتگوهای طالبان با امریکا اینست که امریکا از طریق صلح با طالبان می‌خواهد زمینه را برای فعالیت‌های داعش مساعد سازد.

به باور نویسنده، هرچند روند صلح با طالبان تا هنوز موفق معلوم نمی‌شود، اما این‌که امریکا برای گفتگو با طالبان حاضر شده‌است بسیاری‌ها بالای نیت امریکا شک کرده و فکر می‌کنند که این کشور می‌خواهد با طالبان صلح کرده و جنگ را توسط داعش گسترش دهد.

نویسنده سرمقاله این را نیز نوشته است که حالا گروه طالبان هم به بحث با داعش و پلانِ ادامه جنگ بعد از صلح متوجه شده و می‌خواهد جلو آنرا بگیرد.

در سرمقاله مسیر این هم آمده است که گسترش فعالیت داعش و ادامه جنگ توسط این گروه بسیار خطرناک است و باید سر از همین حالا برای جلوگیری از آن گام‌های جدی برداشته شوند.

  • انیس

روزنامه دولتی انیس روی نقش مردم برای تأمین صلح در کشور تأکید کرده و نوشته است که صلح از یک فرد شروع تا سطح یک خانواده، ملت، کشور و حتی جهان مسئله مورد بحث می‌گردد.

این روزنامه می‌نویسد که جنگ تحمیلی جاری در افغانستان توسط استخبارات کشورهای همسایه به پیش برده می‌شود که هر روز از افغان‌ها قربانی می‌گیرد.

به باور روزنامه، حکومت افغانستان اخیراً از راه‌های مختلف تلاش می‌کند که از طریق گفتگوها برای مشکلات افغانستان راه حل پیدا کند، اما در این بخش نقش مردم و همکاری آن‌ها بسیار مهم است.

  • سرخط

روزنامه سرخط در صفحه دوم، نخست این پرسش را مطرح کرده است که کرام‌الدین کریم پنهان است و یا فرار کرده است؟ و باز می‌نویسد که پولیس از یک ماه به این طرف برای بازداشت وی سرگردان است.

روزنامه به نقل از یک منبع امنیتی نوشته است که لوی سارنوالی حدود یک ماه قبل حکم بازداشت کرام‌الدین کریم را صادر کرده‌است، اما پولیس تا هنوز موفق به شناسایی محل وی نشده‌است.

سرخط می‌نویسد، پس از آنکه لوی سارنوالی برای بازداشت کرام‌الدین کریم اقدام جدی کرد و در همین سلسله هیئتی برای بررسی دوسیه وی به اروپا رفت، اما او خود را پنهان کرد.

روزنامه نوشته است که ممکن کرام‌الدین کریم در ولایت پنجشیر مخفی باشد، به‌خاطری‌که لوی سارنوالی وی را ممنوع‌الخروج اعلام کرده و اجازه رفتن به بیرون را نداشت.

فدراسیون بین‌المللی فوتبال "فیفا" کرام‌الدین کریم رئیس پیشین فدراسیون فوتبال افغانستان را برای همیشه از فعالیت‌های مربوط به فوتبال در سطح ملی و بین‌المللی منع کرده‌است.

بخش قضایی کمیتۀ اخلاقی فیفا روز شنبه هشتم ماه جون، آقای کریم را به سوء استفاده از صلاحیت وظیفه‌ای و آزار و اذیت جنسی چندین بازیکن زن مقصر شناخت و او را به پرداخت معادل یک میلیون دالر امریکایی هم جریمه کرد.

XS
SM
MD
LG