لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۸

مقام‌ها: ایران اجازه انتقال سنگ پروسس شده افغانستان به ممالک دیگر را نمی‌دهد


سنگ مرمر در هرات
سنگ مرمر در هرات

رئیس اتاق صنایع و معادن هرات می‌گوید که وضع تحریم‌های امریکا علیه ایران یکی از دلایل رکود کارخانه‌های پروسس سنگ مرمر در این ولایت شمرده می‌شود.

او می‌افزاید که ایران اجازه انتقال سنگ پروسس شده افغانستان از طریق این کشور به ممالک دیگر نمی‌دهد.

با وضع تحریم‌های امریکا علیه ایران و ورود سنگ‌های بی‌کیفیت خارجی از کشورهای ایران و چین، این کارخانه‌ها در حالت رکورد به سر می‌برند.

فابریکه سنگ مرمر در هرات
فابریکه سنگ مرمر در هرات

حمیدالله خادم، رئیس اتاق صنایع و معادن هرات می‌گوید که سطح تولید بیش از ۴۰ کارخانه پروسس سنگ مرمر در شهرک صنعتی هرات کاهش یافته و این کارخانه‌ها به گونه‌ای وقفه‌ای کار می‌کنند:

"بعد از وضع تریحم‌ها و شدت بخشیدن تحریم‌ها بالای ایران از طرف جامعه جهانی، موانع که اخیراً ایجاد شده برای صادارت سنگ مرمر برای صادرات سنگ‌های پروسس شده سنگ مرمر، این هم کمک کرده به رکود فابریکات."

با رکورد کارخانه‌های پروسس سنگ مرمر در هرات، شماری زیادی از نیروی کار بیکار شده‌اند.

از طریق ایران سنگ مرمر هرات به کشورهای اروپایی، چین و ترکیه صادر می‌شد.

توریالی طاهری، معاون شورای ولایتی هرات از حکومت می‌خواهد که زمینه صادارات سنگ مرمر را از طریق دیگر کشورها به جای ایران فراهم سازد، تا یک بار دیگر صنعت سنگ مرمر هرات جان بگیرد.

"مسئله از این که تحریم‌های در کشور جمهوری اسلامی ایران است و نمی‌خواهند که سنگ افغانستان از آن طریق به دیگر کشورها برود، راه‌های دیگر باز است، راه‌های مثلاً کشورهای ترکمنستان، تاجکستان و مثلاً پاکستان، آن‌ها تحریم‌های امریکا قرار ندارند و می‌توانند تجار ما از آن طریق سنگ مرمر به دیگر کشورها برساند."

معاون شورای ولایتی هرات می‌گوید که طالبان مسلح از پروسس کننده‌گان سنگ مرمر در ولسوالی چشت باج می‌گیرند.

جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات می‌گوید که به نیروهای دولتی دستور داده‌اند که جلو باج دهی استخراج کننده‌گان سنگ مرمر به طالبان را بگیرند.

جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات
جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات

بارها مقام‌های محلی هرات برای ختم باج دهی استخراج کننده‌گان سنگ مرمر به طالبان تاکید کرده‌اند، اما تاکنون کاری را در این مورد انجام نداده‌اند.

"هدایت جدی مقام ولایت هرات به مسئولین امنیتی در ولسوالی‌های شرقی این بوده که جلو هر گونه باج‌گیری از محموله‌های سنگ مرمر را بگیرند، نیروهای امنیتی ما مکلف هستند که در این راستا اقدام بکنند و اقدام جدی خواهند کرد و در عین زمان، اداره محلی به گونه‌ای جدی تلاش می‌کند."

با این وجود، اتاق صنایع و معادن هرات توقع دارد که حکومت با بازاریابی سنگ مرمر در کشورهای بیرونی، وضع تعرفه‌های سنگین بر سنگ‌های مشابه و کم کیفیت خارجی و خاتمه بخشیدن به باج دهی به طالبان خواهد توانست، که این صنعت را رشد بدهد.

XS
SM
MD
LG