لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۶

در حالی که تنش‌های واشنگتن و تهران افزایش یافته، هایکو ماس به تهران سفر کرده‌است


هایکو ماس وزیر خارجه جرمنی با حسن روحانی رئیس جمهور ایران
هایکو ماس وزیر خارجه جرمنی با حسن روحانی رئیس جمهور ایران

در حالی‌که با خارج شدن ایالات متحده امریکا از توافقنامه هسته‌ای با ایران، تنش‌ها بین واشنگتن و تهران افزایش یافته‌است، هایکو ماس (Heiko Maas) وزیر خارجه جرمنی به تهران سفر کرده است تا شیوه‌های حفظ این توافقنامه را با مقامات ایران بررسی کند.

وزیر خارجه جرمنی امروز در تهران با جواد ظریف وزیر خارجه ایران ملاقات کرد و قرار است با حسن روحانی رئیس جمهور این کشور نیز ملاقات کند.

هایکو ماس قبل از سفر به تهران ابراز امیدواری کرده که در جریان گفتگو، هر دو جانب شیوه‌های موثر را به خاطر حفظ توافقنامه هسته‌ای با ایران دریابند.

ایالات متحده امریکا در ماه می سال گذشته میلادی از توافقنامه هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میلادی قدرت‌های بزرگ جهان با ایران خارج شد و تحریم‌های شدید را دوباره بر آن کشور اعلام کرد.

اما امضا کننده‌گان غربی این توافقنامه یعنی جرمنی، فرانسه و بریتانیا برای حفظ آن تلاش می‌کنند.

عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران امروز امضأ کننده‌گان اروپایی این توافقنامه را مورد انتقاد قرار داده گفت، تا هنوز گام‌های عملی و قابل لمس در زمینه تضمین منافع ایران توسط آنها دیده نمی‌شود.

به گفته آقای موسوی، رئیس آلمانی "اینستکس" نیز همراه با هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان به تهران سفر کرده‌است.

طرح مبادلات تجاری با ایران (اینکستکس) مجرایی است که کشورهای اروپایی باقی‌مانده در توافقنامه هسته‌ای با ایران برای تبادلات مالی و تجارتی با ایران پیشنهاد کرده‌اند، اما طرح تاکنون جنبه اجرایی را به‌خود نگرفته‌است.

عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنان گفته‌است، امضا کننده‌گان اروپایی توافقنامه هسته‌ای سال ۲۰۱۵ در موقعیتی قرار ندارند که مسایل ایران را خارج از این توافقنامه مورد سوال قرار دهند.

هایکو ماس دیروز در جریان بازدید از امارات متحده عربی برنامه راکت‌های بالیستیک ایران را مشکل ساز خوانده بود.

دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده استدلال می‌کند که شرایط توافقنامه هسته‌ای با ایران بطور کافی شدید نیست و از ساختن اسلحه هسته‌ای، برنامه راکتی ایران و فعالیت این کشور در شرق میانه مانع نمی‌شود.

تهران حمایت از شورشیان در شرق میانه را رد کرده می‌گوید، فعالیت هسته‌ای این کشور صرف به هدف تولید انرژی ملکی انجام داده می‌شود.

در ماه گذشته ایران اعلام کرد که برخی تعهدات براساس توافقنامه هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میلادی را به حالت تعلیق قرار می‌دهد و تهدید کرد که اگر امضا کننده‌گان اروپایی این توافقنامه به‌خاطر حفظ منافع این کشور در برابر تعزیرات امریکا اقدام نکنند، غنی سازی یورانیوم به درجه بلند را دوباره آغاز خواهد کرد و برای این کار شصت روز مهلت داده‌است.

تنش‌ها بین ایران و امریکا و متحدان منطقوی این کشور در خلیج فارس بعد از آن افزایش یافت که ایالات متحده به خاطر آنچه که "تهدیدات قریب الوقوع و حتمی ایران" خواند شده‌است، حضور نظامی‌اش را در شرق میانه افزایش داد.

ایران این اتهامات را رد کرده‌است.

XS
SM
MD
LG