لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۱

انعکاس حکم بازداشت کرام‌الدین کریم در برخی روزنامه‌های جهان


کرام‌الدین کریم رئیس پیشین فدراسیون فوتبال افغانستان
کرام‌الدین کریم رئیس پیشین فدراسیون فوتبال افغانستان

متهم شدن رئیس پیشین فدراسیون فوتبال افغانستان به فساد اخلاقی، توجه شماری از رسانه‌های پُر تیراژ جهان را به خودش جلب کرده‌است.

  • واشنگتن پُست

روزنامه واشنگتن پُست نوشته که حکومت افغانستان حکم بازداشت کرام‌الدین کریم را صادر کرده، زیرا او به آزار و اذیت جنسی ورزشکاران تیم فوتبال بانوان افغانستان متهم شده و حالا باید از او تحقیق شود.

فیفا یعنی فدراسیون بین‌المللی فوتبال گفته که کریم با سوء استفاده از صلاحیت‌هایش، رهنمودهای اخلاقی این نهاد را زیر پا کرده‌است.

واشنگتن پُست به نقل از گزارش پارسال روزنامه گاردین که نخستین مورد اتهام فساد اخلاقی بر رئیس پیشین فدراسیون فوتبال افغانستان را نشر کرد، توجه کرده‌است.

در آن هنگام خالده پوپل کپتان تیم فوتبال بانوان افغانستان به روزنامه گفته بود، کرام الدین کریم دختران این تیم را مورد آزار و اذیت جنسی قرار داده‌است.

به گفته پوپل، آقای کریم در دفتر کارش یک اتاق با تخت خواب دارد و دروازه اتاق تنها با نشان انگشت خودش باز می‌شود، به این معنی که با داخل شدن در اتاق خواب، تا هنگامی که کرام الدین کریم نخواهد کسی از آنجا بیرون شده نمی‌تواند.

روزنامه واشنگتن پُست به نقل از خالده پوپل نوشته که برای دختران تیم هشدار داده شده بود که با رسانه‌ها گفتگو نکنند. سپس نُه تن آن‌ها به این اتهام که هم‌جنس باز استند، از تیم اخراج شدند.

کرام الدین کریم اتهام‌ها بر خودش را رد کرده‌است. او در دسمبر گذشته به روزنامه گاردین گفته بود، هیچ گونه شواهدی وجود ندارد که این ادعا ها را ثابت کند.

به نوشته واشنگتن پُست، رئیس جمهور اشرف غنی برای تحقیق قضیه رئیس پیشین فدراسیون فوتبال افغانستان دستور داد اما یافته‌های تحقیق علنی نشد.

روزنامه در ادامه نوشته که این رسوایی، جامعه ورزشکاران افغانستان را که زنان در آنجا می‌خواهند به وسیله ورزش روی چالش‌های اجتماعی و سنتی فایق آیند، آشفته ساخته است.

در نتیجه تصمیم روز شنبه فدراسیون بین‌المللی فوتبال، کرام الدین کریم رئیس پیشین فدراسیون فوتبال افغانستان برای همیشه از فعالیت‌‌های مربوط به فوتبال در سطح ملی و بین‌المللی ممنوع شده‌است.

  • آبزرور

بر رئیس پیشین فدراسیون فوتبال افغانستان، به اتهام آزار و اذیت جنسی، برای همیشه ممنوعیت وضع شد، این عنوان مطلبی است که نشریه آبزرور نشر کرده است.

فدراسیون بین‌المللی فوتبال، یک میلیون فرانک سویسی که بیش از یک میلیون دالر می شود، بر کرام الدین کریم جریمه وضع کرده‌است.

پس از آنکه تحقیق فیفا نشان داد کریم از موقفش سوء استفاده کرده و شماری از دختران عضو در تیم ملی فوتبال بانوان افغانستان را مورد آزار و اذیت جنسی قرار داده است، او برکنار شد.

فیفا برای دو مرتبه بر کرام الدین کریم ممنوعیت وضعیت کرد.

نشریه آبزرور به نقل از فدراسیون بین‌المللی فوتبال نوشته که شکایت‌ها در مورد آزار و اذیت جنسی برای آن‌ها در ماه مارچ سال ۲۰۱۸ رسیده بود و سپس تحقیق را در یک فرصت زود آغاز کردند.

روزنامه گاردین در همین هفته گفت چند نسخه از ایمیل‌های را به دست آورده که در آن‌ها از آزار و اذیت جنسی یک پسر در اپریل سال ۲۰۱۷ توسط مقام‌های ارشد فدراسیون فوتبال افغانستان شکایت شده بود.

نشریه آبزرور به نقل از یک سخنگوی فیفا نوشته که می گوید، اگر بحث و ادعای آزار و اذیت جنسی مطرح شود، تحمل پذیری فدراسیون بین‌المللی فوتبال در این مورد صفر است.

XS
SM
MD
LG