لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۹

مسیر: خلیل‌زاد در کابل مصروف چیست؟


آرشیف، شماری از روزنامه های چاپ کابل
آرشیف، شماری از روزنامه های چاپ کابل

ادامه گفتگوهای زلمی خلیل‌زاد با مقامات افغان، چهره‌های سیاسی و نماینده‌های نهادهای مختلف در کابل و ادامه تنش‌ها بر سر ریاست کرسی ولسی جرگه از مهمترین عناوین روزنامه‌های چاپ امروز کابل است.

  • مسیر

روزنامه مسیر سرمقاله اش را با این پرسش آغاز کرده که آقای خلیل‌زاد در کابل مصروف چیست؟

سرمقاله نویس در پاسخ به این سؤال نوشته که زلمی خلیل‌زاد سعی می‌کند به حکومت اطمینان دهد که در گفتگوهای صلح کنار گذاشته نخواهد شد.

به باور سرمقاله نویس، بحث دیگر این است که خلیل‌زاد هنوز نیز به حامد کرزی رئیس جمهور پیشین و سیاسیون که از بدنه حکومت بیرون هستند در مسایل وابسته به صلح، ارزش می‌دهد.

سرمقاله نویس می‌نویسد که این چهره‌ها ممکن بخاطری برای امریکا با اهمیت اند که در نشست‌های مسکو با طالبان دیدار داشته‌اند.

  • هیواد

روزنامه دولتی هیواد سرمقاله‌اش را در مورد مذاکرات بین‌الافغانی نوشته است.

سرمقاله نویس نوشته است، هر چند تلاش‌های نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان افزایش یافته اما با تأسف که هنوز نیز نتیجه ملموسی در پی نداشته است.

به نوشته سرمقاله نویس، یگانه خواست افغان‌ها از امریکا این است تا بر حامیان طالبان مانند پاکستان و روسیه فشار وارد کند که از پشتیبانی این گروه دست بکشند.

در اخیر سرمقاله آمده‌است که بخاطر موفقیت روند صلح هر چه زود تر باید مذاکرات بین‌الافغانی آغاز شود.

  • سرخط

روزنامه سرخط در سرمقاله‌اش نوشته که امریکا این بار می‌خواهد که طالبان را با حکومت افغانستان گرد یک میز حاضر سازد تا در باره اختلافات شان صحبت کنند.

اما روزنامه نوشته که اگر طالبان این بار هم بر موقف قبلی شان تأکید کنند، روند صلح افغانستان به موضوع رقابت میان کشورهای عربی و جهان مبدل خواهد شد.

به نوشته سرمقاله نویس، اگر روند صلح با بن‌بست مواجه شود جنگ افغانستان که قربانی آن افغان‌ها می‌باشند، ادامه خواهد یافت.

  • ویسا

روزنامه ویسا سرمقاله‌اش را به ادامه تنش‌ها بر کرسی ریاست ولسی جرگه اختصاص داده‌است.

سرمقاله نویس نوشته است، حکومت می‌خواهد که این موضوع را به ستره محکمه محول کند اما اعضای ولسی جرگه این اقدام را غیر قانونی دانسته و آن را سبب تصادم میان سه قوه می‌دانند.

سرمقاله نویس پرسیده‌است که این مشکل چرا برطرف نمی‌گردد؟

به نوشته سرمقاله نویس ترکیب ولسی جرگه طوری است که در مسایل بزرگ به خواست مردم پاسخ داده نمی‌تواند و این یک تصویر مسخره بوده که تا حالا نظیر آن در جهان دیده نشده‌است.

XS
SM
MD
LG