لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۰

کمیسیون انتخابات: ۵۲ مرکز ثبت نام تقویتی بسته مانده‌اند


یکی از مراکز ثبت نام تقویتی رأی‌دهنده‌ها در ولایت کابل. Kabul, June 11, 2019
یکی از مراکز ثبت نام تقویتی رأی‌دهنده‌ها در ولایت کابل. Kabul, June 11, 2019

کمیسیون مستقل انتخابات از ۴۵۸ مرکز ثبت نام تقویتی تنها ۴۰۶ مرکز را به روی ثبت نام کنندگان در سراسر افغانستان باز کرده‌است.

ذبیح الله سادات سرپرست دفتر سخنگوی این کمیسیون یکی از عوامل بسته ماندن این مراکز را عدم همکاری وزارت معارف در عملی شدن این روند می‌خواند: "۱۵ مرکز برای این‌که مواد به آن نرسیده، ۳ مرکز به علت این‌که وزارت معارف همکاری نکرده و باقی مراکز به علت تهدیدهای امنیتی باز نشده‌اند تا ثبت نام صورت گیرد. نهادهای امنیتی تلاش می‌ورزند که مراکز بسته شده را نیز بازگشایی کنند تا هموطنان ما ثبت نام کنند."

پیشتر کمیسیون مستقل انتخابات گفته بود که تلاش می‌ورزند تمامی مرکز‌های ثبت نام را بروی ثبت نام کنندگان باز نگهدارند و اما یک روز پیش از این گفت که ۶۵ مرکز ثبت نام در ۳۳ ولایت کشور بسته مانده‌اند.

اکنون این کمیسیون می‌گوید به علت تهدید‌های امنیتی و نرسیدن مواد حساس و غیر حساس در شماری از مرکزها نتوانستند تمامی این مرکز‌ها را باز نگهدارند.

کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید تاکنون به ۴۰۶ مرکز مواد حساس فرستاده‌اند و این مرکز‌ها اکنون به روی ثبت نام کنندگان باز اند.

یکی از نگرانی‌هایی‌که این کمیسیون به آن می‌پردازد کمرنگ بودن حضور ثبت نام کنندگان است.

این کمیسیون می‌گوید از آغاز این روند تا کنون ۲۲۶۳ تن ثبت نام کرده‌اند که از این میان ۶۲۶ تن آنان زنان و ۱۴ تن آنان کوچی‌ها اند.

کمیسیون مستقل انتخابات در انتخابات ریاست جمهوری همان فهرست رأی دهندگان انتخابات ولسی جرگه را اعتبار داده‌است.

به گفته این کمیسیون در انتخابات ولسی جرگه ۹ میلیون تن ثبت نام کرده بودند.

  • چالش‌ها فرا راه پروسه ثبت نام تقویتی رأی‌دهنده‌ها در بلخ

ساکنان برخی از ولسوالی‌ها در بلخ می‌گویند کم بودن شمار مراکز تقویتی ثبت نام رأی‌دهنده‌ها و ناامنی در این ولایت، سبب شده است تا تعدادی زیاد از افراد نتوانند برای انتخابات ریاست جمهوری سال روان ثبت نام کنند.

ساکنان ولسوالی‌های چهاربولک، چتمال، دولت آباد و شولگره ولایت بلخ می‌گویند که به دلیل نا امنی‌ها تا هنوز هیچ مرکز ثبت نام رأی دهنده‌ها در این ولسوالی‌ها فعال نشده‌است.

محمد کریم یک تن از ساکنان ولسوالی چهاربولک به رادیو آزادی گفت: "در ولسوالی چهاربولک اصلاً حکومت وجود ندارد، به جز ساختمان ولسوالی تمام ساحات در تسلط طالبان مسلح است. هیچ مرکز ثبت نام رأی دهنده‌ها فعال نشده‌است و مردم نگران امنیت خود هستند، کسی به فکر انتخابات نیست."

اجمل باشنده ولسوالی شولگره ولایت بلخ از مشکل مشابه شکایت دارد: " در ولسوالی شولگره به دلیل نبود امنیت تا فعلاً کسی مرکز ثبت نام رأی‌دهی را ندیده است. مشکلات زیاد است گفته شده یک مرکز فعال می‌شود، اما تا هنوز چنین نشده است."

ساکنان ولسوالی‌های دهدادی، خلم، بلخ، کشنده و نهر شاهی می‌گویند که در این ولسوالی‌ها تنها یک یک مرکز ثبت نام رأی دهندگان فعال شده است که پاسخگوی نیازمندی ساکنان این ولسوالی‌ها نمی‌باشد.

در شهر مزارشریف ده مرکز ثبت نام تقویتی رأی‌دهنده‌ها فعال شده‌است.

مسئولان کمیسیون مستقل انتخابات در بلخ می‌گویند که به طور مجموعی در این ولایت ۲۳ مرکز را ایجاد کرده‌است.

ثبت نام تقویتی از برای آن است تا کسانی‌که در انتخابات ولسی جرگه از ثبت نام باز مانده بودند، در بیرون از کشور بسر می‌بردند و یا هم سن قانونی‌شان تا انتخابات ریاست جمهوری تکمیل می‌شود، ثبت نام کنند.

کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید تا پایان روند ثبت نام رأی‌دهندگان ممکن شمار مرکزهای بسته کاهش و یا افزایش یابد.

شماری از ناظران انتخابات همه شمول بودن این روند را زیر پرسش می‌برند و می‌گویند با بسته ماندن ۵۰ مرکز رأی‌دهی شمار زیاد از ثبت نام کنندگان از این روند باز می‌مانند.

یوسف رشید رئیس اجرایی فیفا یا بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان
یوسف رشید رئیس اجرایی فیفا یا بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان

یوسف رشید رئیس اجرایی فیفا یا بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان: "انتقالات دیر هنگام در عین حال برنامه ریزی نا سنجیده شده سبب خواهد شد که مانند انتخابات ولسی جرگه تجارب مواد و فهرست رأی دهندگان یک ولایت به ولایت دیگر فرستاده شود و سبب محروم ماندن مردم از ثبت نام شد و ما نگران این هستیم که در آخر روز ما را به چالش بکشد باز هم شاهد یک انتخابات پُر چالش باشیم."

با این وصف، وزارت داخله و دفاع افغانستان می‌گویند تأمین امنیت این مرکزها را به گونه کامل گرفته‌اند و اما بخش‌هایی‌که تهدیدهای امنیتی محسوس است را نیز در کمترین زمان مهار می‌کنند.

از سوی دیگر، نوریه نزهت سخنگوی وزارت معارف می‌گوید به علت عدم پرداخت معاش معلمین از سوی کمیسیون مستقل انتخابات که در انتخابات ولسی جرگه به حیث کارمندان مؤقت همکاری کرده‌اند و دور نماندن شاگردان از آموزش تصمیم گرفته شده تا مرکزهای رأی‌دهی و ثبت نام از معارف افغانستان جدا ساخته شود.

این وزارت می‌گوید، بارها به کمیسیون مستقل انتخابات از سوی وزارت معارف گفته شده که باید بدیل مکاتب را برای پیشبرد مسایل انتخاباتی در نظر گیرند.

XS
SM
MD
LG