لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۸

ریلیف ویب: افغانستان ناآرام ترین کشور جهان


حمله انتحاری در منطقه شهر نو کابل. May 8, 2019
حمله انتحاری در منطقه شهر نو کابل. May 8, 2019
  • ریلیف ویب

نشریه ریلیف ویب به شاخص تازه جهانی صلح که روز چهارشنبه نشر شد، تمرکز کرده‌است.

افغانستان در این فهرست، به عنوان نا آرام ترین کشور جهان معرفی شده‌است.

شاخص جهانی صلح، کشورها را از لحاظ جنگ، تهدید تروریزم، افزایش شمار پناهجویان و بی‌جا شده‌ها، وضعیت اقتصادی و چند عامل دیگر مورد بررسی قرار داده است.

به نوشته نشریه ریلیف ویب، نزدهمین سروی توسط انستیتوت اقتصاد و صلح مستقر در آسترالیا تهیه شده و در آن معیارهای زندگی از لحاظ صلح، امنیت و رفاه در نظر گرفته شده‌است.

در این سروی، افغانستان در آخرین جایگاه یعنی ۱۶۳ قرار دارد و وضعیت آن امسال، بدتر از سوریه دانسته شده‌است.

افزایش حملات طالبان و سایر گروه‌های شورشی، افغانستان را به ناامن ترین کشور جهان مبدل کرده‌است.

به دنبال افغانستان و سوریه، سودان جنوبی، یمن و عراق، بد ترین کشورهای جهان از لحاظ صلح و رفاه عنوان شده‌اند.

نشریه ریلیف ویب نوشته است، افغانستان، سوریه و کشورهای افریقای مرکزی، بیشترین صدمه‌های اقتصادی جهان را در نتیجه خشونت‌ها در سال ۲۰۱۸ متحمل شده‌اند.

در این جدول، صلح آمیز ترین کشور، آیسلند عنوان شده و به دنبال آن نیوزیلند، پرتگال و اتریش در جایگاه‌های دوم، سوم و چهارم قرار دارند.

  • واشنگتن پُست

روزنامه واشنگتن پُست به وضعیت امنیتی افغانستان توجه کرده و کشته شدن شش غیرنظامی در نتیجه یک انفجار در ولایت کندهار را برجسته ساخته‌است.

به نوشته روزنامه، تمامی قربانیان اعضای یک خانواده بودند. انفجار صبح چهارشنبه در نتیجه بمبگذاری در کنار جاده، در ولسوالی دند رخ داد که در نتیجه دو زن، دو کودک و دو مرد کشته شدند.

با آنکه کس یا گروهی مسئولیت این رویداد را به عهده نگرفته، مقام‌های محلی، طالبان را مسئول دانسته‌اند.

واشنگتن پُست به نقل از مقام‌های افغان نوشته که طالبان در جنوب افغانستان، همواره حملات را علیه نیروهای امنیتی و مقام‌های حکومتی انجام داده‌اند.

در بخش دیگر، روزنامه به درگیری‌ها میان طالبان مسلح و نیروهای امنیتی افغان در ولسوالی خواجه غار ولایت تخار توجه کرده‌است.

برخی منابع از درگیری‌های شدید در روز چهارشنبه در این ولسوالی خبر دادند اما روزنامه واشنگتن پُست به نقل از جواد هجری سخنگوی والی تخار نوشته که طالبان از شهر عقب رانده شده‌اند.

ولسوالی استراتژیک خواجه غار که با تاجکستان مرز مشترک دارد، از سال‌ها به این‌سو صحنه نبردها میان طالبان و نیروهای امنیتی بوده و چهار سال پیش برای یک مرتبه به دست طالبان سقوط کرده بود.

XS
SM
MD
LG