لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۹

اردوغان: امیدوارم ترمپ را در مجازات نکردن ترکیه قانع سازم


رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه می‌گوید، امیدوار است بتواند ایالات متحدۀ امریکا را قانع سازد تا هشدارش را در مورد انقره عملی نکند.

واشنگتن هشدار داده است که بخاطر تصمیم خریداری سیستم دفاع راکتی نوع اس-۴۰۰ از روسیه، به حیث مجازات ترکیه را از سهم‌گیری در برنامه طیارات نوع اف- ۳۵ امریکایی خارج خواهد ساخت.

رجب طیب اردوغان دیروز چهارشنبه ۱۲ جون در یک سخنرانی تلویزیونی گفت، مایل است تا در این مورد با دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا از طریق تیلیفون صحبت کرده و او را قانع سازد تا وضعیت موجود را به حالت قبلی برگرداند.

قراراست آقای اردوغان به تاریخ ۲۸ و ۲۹ ماه جاری میلادی در نشست "گروه ۲۰" در جاپان اشتراک کرده و در حاشیه این اجلاس با دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا ملاقات کند.

ایالات متحده ۳۱ ماه جولای سالجاری را برای ترکیه ضرب الاجل تعیین کرده‌است تا معامله خریداری سیستم دفاعی راکتی اس- ۴۰۰ از روسیه را لغو کند، در غیر آن از سهم‌گیری در برنامۀ طیارات نوع اف- ۳۵ امریکایی محروم خواهد شد.

سیسم دفاع راکتی اس-۴۰۰ ساخت روسیه که خرید آن انقره را با مجازات از سوی امریکا روبرو کرده است. March 11, 2019
سیسم دفاع راکتی اس-۴۰۰ ساخت روسیه که خرید آن انقره را با مجازات از سوی امریکا روبرو کرده است. March 11, 2019

هشدار پنتاگون به وزارت دفاع ترکیه

ترکیه هم‌چنان تصمیم دارد تا برای اردوی خود صد طیاره جنگی را از روسیه خریداری کند.

پاتریک شاناهان سرپرست وزارت دفاع امریکا در یک نامه رسمی به وزارت دفاع ترکیه هشدار داده‌است، اگر انقره موقف خود را تغییر ندهد از سهم‌گیری در برنامه طیارات اف- ۳۵ امریکایی محروم خواهد شد.

ترکیه و ایالات متحدۀ امریکا هر دو در پیمان ناتو عضویت دارند.

واشنگتن و متحدان اروپایی امریکا به این باور اند که سیستم دفاع راکتی اس- ۴۰۰ روسی که ترکیه می‌خواهد آنرا خریداری کند، با سیستم‌های ناتو مطابقت ندارد و حتی می‌تواند برای طیارات اف- ۳۵ امریکایی یک تهدید بالقوه محسوب شود.

آقای اردوغان از مدت‌ها به این‌سو در برابر فشارهای واشنگتن مقاومت کرده می‌گوید، این سیستم دفاع راکتی برای پیمان ناتو تهدید را به وجود نمی‌آورد و از معاملۀ خریداری آن از روسیه، نخواهد گذشت.

حکومت روسیه سه‌شنبه هفته جاری گفت، سیستم دفاع راکتی اس-۴۰۰ در ماه جولای سالجاری میلادی به ترکیه تسلیم داده خواهد شد.

XS
SM
MD
LG