لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۱

لوحه یک دکان در ایران "افغان‌ها اجازه داخل شدن به اینجا را ندارند"


تصویر اطلاعیه یک منتو فروشی در نظرآباد برای جلوگیری از ورود اتباع افغانستان
تصویر اطلاعیه یک منتو فروشی در نظرآباد برای جلوگیری از ورود اتباع افغانستان

در شهرک نظر آباد در ولایت البرز در ایران یک دکاندار روی لوحه دکانش نوشته بود: "افغان‌ها اجازه داخل شدن به اینجا را ندارند، چون از آن‌ها خوشم نمی آید!"

این لوحه که بالای یک دکان نصب شده بود، در ماه می سال جاری از طریق رسانه‌ها اجتماعی پخش شد و بحث‌های در بین ایرانی‌ها در مورد مهاجران افغان در آن کشور برانگیخت.

براساس گزارش‌ها حدود یک میلیون مهاجر افغان در ایران بسر می‌برند و اکثر افغان‌های که در ایران بسر می‌برند در آنجا تولد و بزرگ شده‌اند.

حکومت ایران برای افغان‌های مهاجر رسماً اجازۀ تحصیل را نداده، روی همین دلیل تعداد زیاد افغان‌های مهاجر در ایران، تحصیلات رسمی ندارند.

مهاجران افغان کارهای کوچک و شاقه را در ایران انجام می‌دهند و اکثراً جرایم نظیر قاچاق مواد مخدر، سرقت و تجاوزات جنسی به آن‌ها نسبت داده می‌شود.

نام شخصی که لوحه ضد افغان‌ها را بالای دکانش نصب کرده بود افشا نشده، اما روح الله احمدی څارنوال ولایت البرز ایران هشتم جون گفت که وی دستگیر شده و ابراز پشیمانی کرده‌است.

آژانس خبری ایرنا از قول آقای احمدی نوشته‌است که این دکاندار به حبس تعلیقی محکوم شده و به وی امر شده‌است تا از افغان‌ها مهاجر در ایران رسماً معذرت بخواهد.

وی همچنان باید مدت سه ماه برای افغان‌ها تخفیف بدهد و در مورد تاریخچه دوستی ایران با افغانستان تحقیق کند.

این بار نخست نیست که همچو حرکات تبعیض آمیز در برابر افغان‌های مهاجر در ایران صورت می‌گیرد.

در ماه مارچ سال‌جاری نیز یک تلویزیون ایران سلسله از برنامه‌ها به نام "محروم" را نشر کرد که در آن افغان‌های مهاجر در ایران بی‌سواد، ساده و غریب معرفی و دارای احساس حقارت خوانده شده بودند.

یک آژانس وابسته به نیروهای بسیج در ولایت البرز ایران نوشته است، افغان‌ها در جنگ سوریه در کنار ایرانی‌ها ایستادند و این نشانه از دوستی بین مردم این دو کشور است.

در سال ۲۰۱۳ میلادی سپاه پاسدران انقلاب اسلامی ایران هزاران افغان مهاجر فاقد اسناد را به جنگ در صفوف نیروهای ملیشه این کشور به سوریه اعزام کرده بود.

سازمان‌های بین المللی نظارت از حقوق بشر اسناد و گزارش‌های متعدد را در در مورد برخوردهای غیر قانونی و تبعیض آمیز در برابر مهاجران افغان در ایران نشر کرده‌اند.

براساس این گزارش‌ها مهاجران افغان در ایران مورد لت‌و‌کوب قرار گرفته، دستگیر می‌شوند.

آن‌ها از خانواده‌های شان جبراً جدا ساخته شده و به کارهای شاقه مجبور ساخته می‌شوند.

بر اساس تخمین سازمان ملل متحد، حدود یک میلیون افغان مهاجر که در ایران بسر می‌برند ادعا می‌کنند که با آن‌ها برخورد نادرست صورت گرفته‌است.

ایران می‌گوید، حدود سه میلیون مهاجر افغان که تعدادی از آن‌ها فاقد اسناد اند در آن کشور به سر می‌برند.

XS
SM
MD
LG