لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۶

روز مادر و مرگ‌و‌میر مادران در افغانستان


آرشیف/ زنانی که در یک حمله هوایی در هرات زخمی شده بودند تصویر جنبۀ تزئینی دارد
آرشیف/ زنانی که در یک حمله هوایی در هرات زخمی شده بودند تصویر جنبۀ تزئینی دارد

۲۴ جوزا روزی مادر و یاد بود از زحمات و مسئولیت‌ها و ارج گزاری به مقام ولای مادر است.

اما این روز در افغانستان در حالی فرا رسیده‌است که هنوز هم از مشکلات و به‌خصوص مرگ و میر مادران در این کشور سخن گفته می‌شود.

داکتر غتی صادق یعقوبی سرپرست ریاست باروری وزارت صحت افغانستان می‌گوید که مرگ و میر مادران در تناسب به سال‌های گذشته در این کشور کاهش یافته‌است.

اما داکتر یعقوبی هنوز هم از مرگ و میر مادران سخن می‌گوید: "سروی صحت در سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهد که مرگ و میر مادران در هر صد هزار ولادت زنده بین پنج‌ونیم تا شش صد تن می‌باشد و این در تناسب به سال های گذشته یک کاهش رو به افزایش را نشان داده‌است و مرگ و میرمادران به سبب پروسیجرهای قابل وقایه پائین آمده‌است."

اما وی تأکید می‌کند که برنامه‌های وقایوی برای جلوگیری از این مشکل در ۳۴ ولایت افغانستان در حال تطبیق بوده و در مناطق دور دست در بخش توظیف قابله‌ها نیز اقدام‌های صورت گرفته‌است.

اما شماری از فعالان زن در ولایت جوزجان می‌گویند که هنوزهم امکانات درست برای حل مشکل مادران حامله در این ولایت‌ وجود ندارد.

سیما ستانکزی نماینده کوچی‌ها در این ولایت از مشکلات زنان در بخش صحت قصه می‌کند: "برای زنان کوچی امکانات درست صحی میسر نیست، خانم‌های باردار اکثراً زنده‌گی‌شان در خطر است این‌ها نمی‌توانند بنابر فقر اقتصادی به شفاخانه‌های مرکزی مراجعه کنند."

در این حال دلبر نظری وزیر امور زنان افغانستان به مادران توصیه می‌کند که متوجه صحت خود و مسئولیت‌های‌ شان در قبال اطفال‌شان باشند.

دلبر نظری وزیر امور زنان افغانستان
دلبر نظری وزیر امور زنان افغانستان

او می‌گوید: "فاصله میان ولادت‌ها را به‌خاطر سلامتی خودتان رعایت کنید فرزندان تان‌را با شیر خود تغذیه نماید."

​اما تنها مشکلات مادران درینجا خلاصه نمی‌شود جنگ و مشکلات اقتصادی نیز بر مشکلات مادران افزوده و آنان اکنون نان‌آور خانواده‌های‌شان استند.

گل‌چهره خانم ۴۸ ساله یکی از آنان می‌گوید از ۱۶سال به این طرف در وزارت معارف کار می‌کند.

او می‌گوید شوهرش بیمار است و پسرانش هم بیکار استند تنها با پنج هزار معاش‌اش فامیل را سرپرستی می‌کند.

گل‌چهره می‌گوید از روز مادر خبر نیست اما آرزوی بزرگ برای آینده کشور و فرزندانش در سینه دارد: "من از روز مادر خبر ندارم به آرزوی این کار می‌کنم که به وطنم خدمت کنم تا اولادهای خود را به یک جای برسانم."

XS
SM
MD
LG