لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۹

باشنده‌های شبرغان: بخدی پارک محل تجمع معتادین شده‌است


بخدی پارک شهر شبرغان که هفتاد سال قبل از امروز ایجاد گردیده است.
بخدی پارک شهر شبرغان که هفتاد سال قبل از امروز ایجاد گردیده است.

بخدی پارک شهر شبرغان که هفتاد سال قبل از امروز ایجاد گردیده و در بین شهر های ولایات شمال کشور یگانه پارک بی نظیر محسوب می‌شد، برای بسیاری از باشندگان این شهر خاطره انگیز است.

اما امروز اگر کسانی در گوشۀ از بخدی پارک شبرغان بخواهند چند لحظه‌یی سپری کنند، بوی تُند تریاک، چرس تریاک و هیرویین لذت نشستن از آنان را می‌گیرد.

در بخدی پارک شبرغان افرادی دیده می‌شوند که با موهای ژولیده، لباس‌های خاک آلود و چهره‌های زرد با هم جمع شده تریاک و هیرویین می‌زنند.

نورالله، یکی از معتادانی است که دو سال متواتر در بخدی پارک هرویین دود کرده و اما چانس برایش یاری کرده یکی از دوستانش او را به شفاخانه ۵۰ بستر تداوی معتادین شبرغان معرفی نموده است.

وی می‌گوید: "من در چمن ولایت جوزجان بودم، یکی از دوستانم برایم گفت که اگر خواسته باشی جهت تداوی به شِفاخانه تداوی معتادین معرفی‌ات نمایم. بعد این‌جا آمدم و حال خوش استم که تداوی می‌شوم."

شماری از باشندگان شهر شبرغان می‌گویند که بخدی پارک به بازار آزاد خرید و فروش مواد مخدر تبدیل شده‌است.

انجنیرالله داد یک تن از باشندگان شبرغان گفت بوی بد تریاک و هیرویین در آینده سبب اعتیاد کودکان خواهد شد:

"صبح به سوی کار می‌رفتم، دیدم که معتادین همه در بخدی پارک جمع شده‌اند و هیرویین می‌کشند، برخی دیگر شان بالای چوکی‌های پارک نشسته و چرس می‌کشند و بوی چرس حتی در سرک به مشام می رسید، در حالی که مقام ولایت در بیست متری پارک است. اگر این وضعیت قابل کنترول است باید کنترول شود، ورنه آینده اطفال ما چگونه خواهد شد."

لطف الله عزیزی والی جوزجان
لطف الله عزیزی والی جوزجان

لطف الله عزیزی والی جوزجان که در این باره با رادیو آزادی صحبت می‌کرد تأیید کرد که بخدی پارک شبرغان به محل معتادان مواد مخدر تبدیل شده‌است.

وی گفت: "با تمامی انواع مواد مخدر مبارزه جریان دارد. در جلسه امنیتی به نهادهای امنیتی و کشفی هدایت داده شده، در جاهایی‌که مواد مخدر تولید شده و به فروش می‌رسد، کشف و تثبیت شده و عملیات صورت گیرد. نه تنها که پولیس در آن دست ندارد، بلکه تصمیم قاطع برای مبارزه با مواد مخدر وجود دارد."

داکتر عبدالغفار خوشیوال مسئول شفاخانه ۵۰ بستر تداوی معتادین جوزجان می‌گوید، گراف تداوی معتادین در جریان سال گذشته ۲۰فیصد افزایش را نشان می‌دهد.

وی گفت: "در شفاخانه تداوی (۵۰) بستر کسانی که سن شان بالاتر از شانزده سال است نیز تحت تداوی قرار گرفته و ضمناً این شفاخانه دو بخش را در بر می‌گیرد یکی بخش تداوی مادر و طفل معتاد است و دیگر آن بخش بزرگان است."

مسئولان شفاخانه ۵۰ بستر تداوی معتادین جوزجان مبازره در برابر مشکل افزایش معتادان در این ولایت را کار همگانی عنوان نموده گفت که باید در این راستا طور مشترک نهاد ها و مراجع ذیربط دست به دست داده کار گسترده تبلیغاتی را آغاز نمایند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:19 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG