لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۰

وزارت دفاع افغانستان: روزانه بیش از صد طالبان کشته می‌شوند


آرشیف، نیروهای افغان در حال اجرای عملیات نظامی در یکی از ولایات افغانستان
آرشیف، نیروهای افغان در حال اجرای عملیات نظامی در یکی از ولایات افغانستان

وزارت دفاع افغانستان می‌گوید برای سرکوب طالبان در سراسر کشور عملیات گسترده را آغاز کرده‌اند.

زبیر عارف معاون سخنگوی این وزارت روز جمعه ۲۴ جوزا به رادیو آزادی گفت که در هر ۲۴ ساعت بگونه اوسط بیش از صد طالب کشته می‌شود.

وی افزود: "بگونه مسلسل در هر ۲۴ ساعت ما ۱۲ عملیات مختلف داریم، هم‌چنان در جنگ‌جاری میان نیرو‌های امنیتی و طالبان، بگونه اوسط بیش از صد طالب در میدان‌های جنگ از بین می‌روند."

اما ذبیح الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان در صحبت با رادیو آزادی این ادعای وزارت دفاع را رد کرده می‌گوید که روزانه میان ده تا پانزده تن تلفات دارند و برعکس به گفته او تلفات طرف مقابل بیشتر است.

این در حالیست که در این اواخر گزارش‌های از درگیری‌های شدید میان نیرو‌های امنیتی افغان و طالبان از ولایت‌های تخار، فاریاب و برخی ولایات دیگر نشر شده‌اند.

آرشیف، یک تن از نیروهای افغان حین اجرای عملیات نظامی در ولایت ننگرهار. May 21, 2017
آرشیف، یک تن از نیروهای افغان حین اجرای عملیات نظامی در ولایت ننگرهار. May 21, 2017

هم‌چنان در این اواخر گزارش‌های از سقوط ولسوالی خواجه غار تخار به دست طالبان نشر شد که وزارت دفاع دوباره این ولسوالی را تصرف کرد.

شماری از کارشناسان نظامی تأکید دارند که بجای جنگ باید پروسه صلح تقویت شود.

عبدالباری حارث می‌گوید عامل عمده شدت گرفتن درگیری میان دو طرف، داغ شدن مذاکرات صلح است.

وی گفت: "فکر می‌کنم که شدت یافتن جنگ به مذاکرات صلح رابطه دارد، اکنون گفتگو‌های صلح پیچیده شده‌است، متأسفانه از هر دو طرف افغان‌ها کشته می‌شوند و هر دو طرف تلاش دارند تا امتیاز بیشتر کسب کنند تا در مذاکرات صلح دستآورد داشته باشند.

آقای حارث گفت که جنگ راه حل نیست و باید حکومت افغانستان و طالبان بجای تشدید جنگ زمینه مذاکرات صلح را فراهم کنند و بحران این کشور را از راه مسالمت آمیز حل نمایند.

XS
SM
MD
LG