لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۳۱ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۱

غنی: جنگ افغانستان چند بُعدی است


محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان گفته است، رسیدن به یک توافق صلح با طالبان عنصر کلیدی برای کاهش خشونت‌ها در این کشور است.

رئیس جمهور غنی این را در بخشی از سخنرانی خود در نزدهمین نشست سران سازمان همکاری شانگهای به روز جمعه، چهاردهم ماه جون، در بیشکک پایتخت قرغیزستان گفت.

او تلاش‌های ایالات متحده در مورد صلح افغانستان را نیز مهم دانست و افزود:«ما تعهد امریکا برای یک راه حل سیاسی را معتبر می دانیم. و برای دست یافتن به اجماع بین المللی با تمام شریکان ما در مورد صلح به خوبی هماهنگی می کنیم. اما پیشرفت به اجماع منطقه‌ای در بارۀ صلح و رسیدگی به وابستگی‌های طالبان به حامیان‌شان ربط می گیرد.»

رئیس جمهور غنی گفت، یک افغانستان صلح آمیز و مصون به نفع تمام منطقه، سازمان همکاری شانگهای و جهان است.

او خطاب به سران شانگهای چنین گفت:«ما روی حمایت و مشارکت شما حساب می کنیم تا جایگاه شایسته و به حق خود را به عنوان یک کشور چهارراه در اقتصاد قاره‌ای اروپا آسیا و نظام همکاری جهانی به دست آریم.»

آقای غنی پیشنهاد‌های مشخصی هم ارایه کرد:

-- تشکیل یک اتحاد منطقه‌ای و بین المللی برای همکاری با حکومت افغانستان جهت ایجاد یک چارچوب برای انجام گفتگوهای صلح

-- تشکیل یک گروه ویژۀ منطقه‌ای همکار با سازمان شانگهای برای تقویت ارتباطات و نیز کاهش ناداری

--مبارزۀ جدی با مواد مخدر در چارچوب تلاش‌ها برای برقراری صلح

--مبارزه با تروریزم در سطح منطقه.

آقای غنی همچنین از سازمان شانگهای خواست که بر روند انتخابات ریاست جمهوری آینده افغانستان نظارت کند.

او افزود:« انتخابات آزاد، عادلانه و شفاف آزمونی است برای حاکمیت قانون. ما از ناظران جامعۀ بین المللی و سازمان شانگهای دعوت می کنیم که، بر انتخابات{ ریاست جمهوری} ما نظارت کنند.»

قرار است انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در ششم ماه میزان برابر با بیست و هشتم ماه سپتمبر برگزار شود.

او با ستایش از نیروهای افغان گفت که، این نیروها با خطر سقوط رو به رو نیستند.

این همه در حالی است که، زلمی خلیلزاد نمایندۀ خاص امریکا برای صلح افغانستان قرار است برای هفتمین بار با نمایندگان طالبان در قطر دیدار کند.

تاکنون طالبان بر خروج همه نیروهای بین المللی از افغانستان تاکید کرده و هر نوع گفتگوی مستقیم صلح با حکومت افغانستان را رد کرده اند.

ملا هبت الله اخندزاده رهبر طالبان در پیام عیدی‌اش تلویحاً برقراری آتش بس را رد کرد و گفت تا هنگام برآورده شدن تقاضاهایشان به جنگ ادامه خواهند داد.

به تازگی، نیکولاس کی نمایندۀ ارشد ملکی ناتو در افغانستان هنگام بازدیدش از بروکسل پایتخت بلجیم از طالبان خواست که هرچی زودتر به گفتگوهای بین الافغانی حاضر شوند.

او افزود که صلح خواست مردم افغانستان است و اینکه طالبان باید به آن ارج بگذارند.

XS
SM
MD
LG