لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۴

گوترش: جهان از عهده یک منازعه در خلیح فارس بیرون شده نمی‌تواند


آنتونیو گوترش (Antonio Guterres) سر منشی سازمان ملل متحد
آنتونیو گوترش (Antonio Guterres) سر منشی سازمان ملل متحد

آنتونیو گوترش (Antonio Guterres) سر منشی سازمان ملل متحد دیروز چهاردهم جون، خواستار تحقیقات مستقل در مورد حمله سیزدهم جون بر دو کشتی نفتکش در خلیج عمان شد.

تا به گفته وی حقیقت در مورد این حمله و کسانی‌که آن را انجام داده‌اند، روشن شود.

به نوشته آژانس خبری رویترز، ایالات متحده امریکا، ایران را به این حملات که روز چهارشنبه هفته جاری صورت گرفت، متهم می‌کند.

دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا، با متهم ساختن ایران به حملات بر این دو کشتی نفتکش در خلیج عمان در گفتگو با آژانس خبری فاکس نیوز گفت، ایالات متحده ایران را اجازه نخواهد داد تا تنگۀ استراتژیک هُرمز را مسدود بسازد.

ایران این اتهام را رد کرده‌است.

در حالی‌که تنش‌ها بین واشنگتن و تهران افزایش یافته‌است، آنتونیو گوترش سرمنشی سازمان ملل متحد همچنان گفته است که در صورت توافق ایران و امریکا، وی به میانجیگری بین آن‌ها آماده‌گی دارد.

به گفته آقای گوترش: "در حال حاضر یک میکانیزم را گفتگوهای احتمالی را مشاهده نمی‌کند."

به نوشته آژانس خبری رویترز، ایران و ایالات متحده امریکا هر دو گفته‌اند که به آغاز جنگ متمایل نیستند، اما هر دو کشور تلاش اندک را برای کاهش نگرانی‌های یک‌دیگر و جلوگیری از لغزش به‌سوی یک منازعه انجام داده‌اند.

انتونیو گوترش (Antonio Guterres) سرمنشی سازمان ملل متحده می‌گوید: "جهان از عهده یک منازعه در خلیح فارس بیرون شده، نمی‌تواند."

روزماری دیکارلو (Rosemary DiCarlo) مسئول امور سیاسی سازمان ملل متحد نیز چهاردهم جون در حاشیه اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در قرغزستان با جواد ظریف وزیر خارجه ایران ملاقات کرده‌است.

به گفته ستیفان دویاریچ (Stephane Dujarric) سخنگوی سازمان ملل متحد، انتونیو گوترش سرمنشی این سازمان و سایر دستیاران وی با مقامات کشورهای متعدد ذیدخل تماس گرفته و از آنها خواسته اند تا از هرنوع اصطحکاک در خلیج فارس خودداری کنند.

XS
SM
MD
LG