لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۵

روزنامه‌های کابل در مورد رهایی زندانیان طالب را به نشر سپرده‌اند


روزنامه‌های چاپ کابل
روزنامه‌های چاپ کابل

روزنامه‌های چاپ امروز کابل علاوه بر مسایل دیگر بیشتر در مورد رهایی زندانیان طالب، کمک دراز مدت ناتو و صلح مطالبی را به نشر سپرده‌اند.

روزنامه دنیا نوشته است، گفتگوها در مورد صلح افغانستان بیشتر از هر وقت دیگر اوج گرفته و از امریکا و روسیه گرفته الی تمام کشورهای همسایه از پروسه صلح حمایت می‌کنند.

در سرمقاله آمده‌است، در حالی‌که ظاهراً تمام طرف‌ها به‌خاطر صلح خود را متعهد گفته و مذاکرات را تنها را حل آن می‌دانند اما چرا گفتگوهای صلح به حالت جامد باقی مانده‌است.

به باور نویسنده، با در نظر داشت پروسه صلح بجز چند رهبر انگشت شمار هیچ یک طرفین به‌خاطر کامیابی پروسه صلح اراده جدی نداشته بلکه تنها می‌خواهند به سطح ملی و بین المللی سیاست نموده امتیاز بدست بیآورند.

در پایان سرمقاله آمده‌است، افغان‌ها از تمام طرف‌ها می‌خواهد از استفاده سیاسی پروسه صلح اجتناب نمایند زیرا سیاست بیجا ممکن این پروسه را صدمه زده و جنگ‌را چند سال دیگر هم طولانی سازد.

  • روزنامه سرخط هم نوشته‌است، با در نظر داشت نشست‌های اخیر مسکو و دوحه گفته می‌توانیم که تامین صلح در افغانستان تا کنون به سطح یک شعار است.

در سرمقاله آمده‌است، هر چند مقامات امریکایی گفته‌اند که سیاست شان در برابر پاکستان تغییر یافته اما به باور روزنامه نویسنده حالا دیده شود که پالیسی امریکا در برابر پاکستان چگونه تغییر کرده و آیا پاکستان لانه‌های تروریستان را در خاک‌اش از بین خواهد برد یا نه؟

  • روزنامه ویسا سرمقاله‌اش را تحت عنوان امریکا صلح می‌خواهد یا داعش نوشته‌است.

در سرمقاله آمده‌است، مککینزی جنرال امریکایی گفته‌است که داعش واقعاً در افغانستان به یک خطر بزرگ مبُدل شده‌است و پیش از این هم برخی مقامات امریکایی به‌خصوص مقامات نظامی آن کشور در این مورد نگرانی شان‌را ابزار کرده بودند.

به باور سرمقاله نویس، هر چند داعش در افغانستان بنیاد فکری ندارد اما تلاش‌های جدی گفتگوهای صلح و حملات مرگبار در داخل کشور بالای مراکز طالبان و کشته شدن برخی چهرهای برجسته آن‌ها به نحوی آنان را مجبور ساخته تا جبهات شان‌را به داعش واگذار کنند.

نویسنده نوشته‌است، یاد آوری کردن مقامات امریکایی از داعش به حیث یک خطر بزرگ و این‌که علاوه بر گفتگوهای صلح، جنگ هم با طالبان ادامه دارد این مسایل نشان می‌دهد که واشنگتن تنها در تلاش عوض کردن پرچم جنگ در افغانستان است نه تامین صلح.

  • روزنامه ماندگار هم در سرمقاله‌اش نوشته، با وجود رهایی زندانیان طالب هنوز هم شدت جنگ کاهش نیافته و نه هم با این مسئله طالبان تشویق به صلح می‌شوند.

در پایان سرمقاله آمده‌است، با رهایی محبوسین طالب صفوف آن‌ها بیشتر از این تقویت می‌شود و این مسئله سبب افزایش تلفات نیروهای امنیتی افغان می‌شود.

  • و روزنامه انیس هم نوشته‌است، حمایت مالی دراز مدت ناتو روحیه نیروهای امنیتی افغان‌را به گونه بی‌سابقه تقویت کرده‌است.

در سرمقاله همچنان آمده‌است، با تعهد تازه ناتو حالا نگرانی‌های برطرف شده‌است که گویا جامعه جهانی افغانستان را تنها می‌گذارد.

روزنامه نوشته‌است به‌خاطر این‌که افغانستان به خودکفایی برسد باید کمک‌های ناتو به شکل درست مدیریت شود.

XS
SM
MD
LG