لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۴۷

روزنامه نیویارک تایمز به حضور داعش در افغانستان تمرکز کرده‌است


روزنامه امریکایی نیویارک تایمز

روزنامه امریکایی نیویارک تایمز به حضور گروه داعش در افغانستان تمرکز کرده است.

به نوشته روزنامه، مبارزه نیرو‌های ویژه امریکا در برابر این گروه، نفس‌گیر و مملو از نگرانی شده‌است.

در ادامه آمده که دو سال پیش مقام‌های وزارت دفاع امریکا گفته بودند، نیرو‌های این‌کشور تا پایان سال ۲۰۱۷ میلادی می‌توانند گروه داعش را به صورت کامل در مناطق روستایی افغانستان نابود کنند.

اما نیرو‌های ویژه امریکا در همین ماه هم مشغول نبرد با داعش در شرق افغانستان بودند و به باور روزنامه تا هنوز نشانه از پایان جنگ به چشم نمی‌خورد.

نیویارک تایمز که خبرنگارش را به ولایت ننگرهار فرستاده، به نقل از او و مقام‌های نظامی امریکا می‌نویسد، حضور داعش رو به افزایش نهاده و استخدامش بیشتر از تلفاتش است.

پیش از این یک مقام استخباراتی امریکا گفته بود، گروه تروریستی دولت اسلامی، غرب را از افغانستان تهدید می‌کند.

این مقام که نامش گرفته نشده، روز دوشنبه به خبرگزاری اسوشیتید پریس گفت، حملات اخیر در کابل از سوی داعش نشان می‌دهد که این گروه می‌تواند حملات را بر ایالات متحده امریکا و کشور‌های اروپایی انجام دهد.

روزنامه نیویارک تایمز نوشته‌است، داعش در افغانستان با آن که از سوی رهبری این گروه در شرق میانه تمویل می‌شود، از مردم محل هم پول می‌گیرد و از راه‌های غیر قانونی از جمله قاچاق، مواد مخدر و استخراج منابع طبیعی عواید به دست می‌آورد.

به نوشته روزنامه، تخمین می‌شود در حال حاضر تا سه هزار جنگجوی گروه داعش در افغانستان حضور داشته باشند.

  • کرسشن ساینس مانیتور

نجات زنان برای یک قابله در افغانستان، به علاقمندی دایمی مبُدل شده‌است.

عنوان مطلبی است که نشریه کرسشن ساینس مانیتور در مورد فیروزه مشتری نشر کرده‌است.

به نوشته نشریه، فیروزه در زمان حاکمیت طالبان، دوازده ساله بود.

در آن هنگام، زنان بدون مردان نمی‌توانستند از خانه بیرون شوند اما این دختر با پوشیدن لباس پسرانه، به یک زن حامله کمک کرد و او را به شفاخانه رساند. زن باردار، پسر به دنیا آورد و نامش را فیروز گذاشت.

کرسشن ساینس مانیتور می‌نویسد، فیروزه مشتری از همان هنگام به کمک با زنان باردار علاقمندی پیدا کرد.

او حالا مشاور رولا غنی بانوی اول افغانستان است.

فیروزه در سال ۲۰۰۴ میلادی، فراگیری قابله‌گی را به پایان رساند و مدت زیادی را برای آموزش دهی به دایه‌ها و قابله‌ها سپری کرد.

در هنگام فروپاشی رژیم طالبان، تنها ۴۶۷ قابله در افغانستان فعال بودند و حالا شمار آن‌ها به پانزده هزار تن می‌رسد.

کرسشن ساینس مانیتور می‌نویسد، مرگ و میر مادران در افغانستان هنگام زایمان، از یک هزار و شش صد تن به هشت صد تن، در هر صد هزار ولادت کاهش یافته، حتی در برخی گزارش‌ها، حالا شمار مرگ و میر مادران چهار صد تن دانسته می‌شود.

مرسل موسوی یکی از اعضای پیشین انجمن سه هزار نفری شاگردان فیروزه و قابله‌های افغانستان به نشریه گفته‌است، هنگامی که فیروزه مشتری را می‌بینند، همه تشویق می‌شوند که به مردم خدمت کنند.

کرسشن ساینس مانیتور در ادامه افزوده‌است، تلاش‌های فیروزه بود که بحث قابله‌ها تا جلسه‌های کابینه کشانده شد و نخستین شورای قابله‌های افغانستان گشایش یافت.

XS
SM
MD
LG