لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۰

مسیر: مشکل عدم گفتگوی طالبان با حکومت چگونه حل حواهد شد؟


روزنامه‌های چاپ امروز کابل در کنار برخی مسایل، در باره نشست صلح افغانستان و سفر رئیس جمهور غنی به انگلستان تبصره کرده‌اند.

  • مسیر

روزنامه مسیر مقاله‌ای را زیر عنوان مشکل عدم گفتگوی طالبان با حکومت چگونه حل حواهد شد؟ به نشر رسانیده است.

این روزنامه به قول مقامات شورای عالی صلح نوشته که طالبان تا هنوز آماده گفتگو با حکومت افغانستان نیستند.

مقاله در ادامه می‌نویسد، هر چند زلمی خلیل‌زاد و برخی کشورها تلاش می‌کنند تا زمینه گفتگوی نمایندگان طالبان را با حکومت فراهم کنند، اما به نظر می‌رسد که آنان در این بخش ناکام مانده‌اند.

نویسنده مقاله نوشته که زلمی خلیل‌زاد دور هفتم گفتگو‌ها را با طالبان آغاز می‌کند، باید مسئله بین‌الافغانی مذاکرات صلح هم روشن شود.

نویسنده مقاله پیشنهاد می‌کند که اگر طالبان به هیچ صورت با حکومت افغانستان گفتگو نمی‌کند، ضرورت است تا روی بدیل دیگری فکر شود.

  • آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی هم به دور هفتم گفتگوها میان زلمی خلیل‌زاد و نمایندگان طالبان که عنقرب آغاز می‌شود، اشاره می‌کند و نوشته که زلمی خلیل‌زاد با کدام دستآورد به این نشست می‌رود؟

در ادامه سرمقاله آمده‌است، هر چند به تقاضای زلمی خلیل‌زاد یک تعداد زیاد زندانیان طالبان از بند رها شده‌اند، اما تا هنوز طالبان آماده گفتگو با حکومت نیستند.

بر اساس معلومات نویسنده مقاله، در دور هفتم گفتگو ها، زلمی خلیل‌زاد تلاش زیاد خواهد کرد تا طالبان را آماده گفتگو با حکومت افغانستان بسازد، اما نویسنده مقاله نوشته که آقای خلیل‌زاد این بار ناکام شده و گفتگو‌های صلح پیچیده خواهد شد.

  • هشت صبح

روزنامه هشت صبح به سفر رئیس جمهور غنی به انگلستان اشاره کرده‌است و نگاشته این سفر روی امنیت و انکشاف افغانستان تأثیر مثبت خواهد داشت.

مقاله در ادامه می‌نویسد، انگلستان یکبار دیگر مثل گذشته تلاش می‌کند تا میان افغانستان و پاکستان میانجی‌گری کند.

نویسنده مقاله می‌نویسند که رئیس جمهور غنی بعد از سفر انگستان، قرار است به تاریخ ششم سرطان به اسلام آباد سفر کند و در این سفر با صدراعظم این کشور و مقامات نظامی پاکستان دیدار کند.

اما، نویسنده مقاله نوشته که آیا این بار پاکستان صادقانه افغانستان را در پروسه صلح همکاری خواهد کرد؟

به باور نویسنده مقاله، صدراعظم پاکستان در صدد روابط بهتر با افغانستان و هند است، زیرا به گفته نویسنده مقاله عمران خان تلاش می‌کند تا اقتصاد کشورش را به پا ایستاد کند، از همین رو بدون افغانستان ممکن نیست که از طریق راه افغانستان اموال تجارتی این کشور به کشورهای آسیای میانه راه پیدا کند.

XS
SM
MD
LG