لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۸

خشکسالی سال گذشته در جوزجان و زیان‌های مالی ناشی از آن به مالداران


مالداران جوزجان نسبت به سایر مناطق افغانستان بیشتر از خشکسالی زیان مالی دیده‌اند.

شماری از این مالداران می‌گویند، به دلیل تهدیدات جدی خشکسالی سال گذشته، تمام مواشی شان را به قیمت ارزان بفروش رساندند و از این ناحیه زیاد متضرر شده‌اند.

تاج محمد یکتن از مالداران قریه بابه علی شبرغان می‌گوید در زمستان سال گذشته نبود علوفه و مواد غذایی برای حیوانات باعث گردید تا مالداران مواشی شان را به نیم قیمت بفروشند.

وی گفت، حکومت در آن زمان هیچ برنامه کمک رسانی به‌خاطر رفع این مشکل مالداران نداشت و هنوز هم ندارد.

وی گفت: "خودم ۳۰۰ رأس گوسفند داشتم حالا ۱۰ تا هم ندارم بخاطر خشکسالی همه چیز از دست ما رفت. ما گوسفندان خود را دو هزار افغانیگی فروختیم حالا در بازار شبرغان قیمت یک رأس گوسفند به ۸ هزار افغانی بلند رفته است."

محمد میر باشنده قریه ترکمن قدوق ولسوالی قوش تپه جوزجان نیز می‌گوید، مالداری در این ولایت به صفر رسیده‌است.

وی می‌گوید: "مالداری خلاص شد. هر کس ۱۰ تا ۲۰ گوسفند دارد، باقی همه مُرد و به خارج فروخته شد. هیچ چیز باقی نمانده‌است."

تنها ولایت جوزجان نیست که مالداران در آن به دلیل خشکسالی سال گذشته متضرر شده باشند بلکه مالداران و دهقانان ولایت سرپل نیز از این بابت زیان مالی دیده‌اند.

محمد عالم یکتن از دهاقین ولسوالی گوسفندی ولایت سرپل می‌گوید اکنون بسیاری از مالداران و دهقانانی که در اثر خشکسالی آسیبب دیده‌اند همۀ آنان بیکار اند.

این باشنده ولسوالی گوسفندی سرپل گفت، دهقانان این ولسوالی به دلیل کمبود بارندگی از کشت و کار دست کشیده‌اند.

آرشیف، یک مرد در حال انتقال آب آشامیدنی به خانه‌اش در مزارشریف. October 22, 2013
آرشیف، یک مرد در حال انتقال آب آشامیدنی به خانه‌اش در مزارشریف. October 22, 2013

وی افزود: "خشکسالی مالداران را متضرر کرد، دولت هم در وقت ضرورت متوجه نشد و مردم مواشی شان را ارزان فروختند و حالا که باران بارید و علف سبز شد اما مردم هیچ چیز در اختیار ندارند."

شماری از مالداران و دهقانان در شمال افغانستان می‌گویند، باید حکومت کمک‌های ضروری را طبق یک پلان، بموقع توزیع می‌کرد تا از فروش مواشی به خارج از کشور جلوگیری می‌شد.

مسئولان محلی این نگرانی‌ها را می‌پذیرند و تأکید دارند که روی حل این چالش‌ها که هنوز هم ناوقت نیست، تلاش‌های جدی از سوی حکومت مرکزی باید انجام شود.

محمد عالم عالمی رئیس اداره زراعت و مالداری جوزجان به روز دوشنبه ۲۷جوزای ۱۳۹۸ به رادیو آزادی گفت، هر چند با آغاز سال ۱۳۹۸خورشیدی بارندگی‌های فصلی فراوان در این ولایت صورت گرفته و افزایش علوفه و کشتزارها قابل قناعت است، ولی خشکسالی بیش از هر بخش دیگر سکتور مالداری را صدمه رسانده‌است.

رئیس اداره زراعت و مالداری جوزجان گفت تنها در این ولایت ۳۰ درصد مواشی به علت نبود علوفه تلف شده‌است.

وی می‌گوید: "بدبختانه در سال‌های گذشته خشکسالی واقعاً مردم را بسیار ضربه زد و از جانب دیگر ریگ‌های روان تمام نباتات و علفچرها را نیز خشک ساخت."

مقامات می‌گویند ولایات فاریاب، غور، بادغیس، فراه، هلمند، زابل، ارزگان و جوزجان بیشتر از هر ولایت دیگر از خشکسالی آسیب دیده‌اند.

XS
SM
MD
LG