لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۵

معترضان در هرات: کشورهای همسایه از گروه طالبان حمایت می‌کنند


معترضان در هرات
معترضان در هرات

شماری از فعالان مدنی و باشنده‌گان هرات، در یک تجمع اعتراضی در مقابل ساختمان اداره محلی هرات خواستار دست کشیدن کشورهای ایران، پاکستان و روسیه از مداخله در روند صلح شده‌اند.

این معترضان این کشورها را به حمایت از گروه طالبان متهم می‌کند.

روی بنرهای این معترضان، ایران به تمویل و تجهیز طالبان متهم شده‌است.

فردینا صبوری، یک تن از برگزار کننده‌گان این اعتراض می‌گوید که کشورهای همسایه و منطقه نباید در روند صلح افغانستان مداخله کنند.

او افزود: "ما می‌خواهیم از کشورهای همسایه که دیگر به‌خاطر صلح آمدن در افغانستان مداخله زیادی نداشته باشند، به خصوص از کشورهای ایران، روسیه و باقی کشورهای که است و دیگر نمی‌خواهیم که مخالفین مسلح آن‌ها تقویت بکنند، چرا که افغانستان و مردم افغانستان قربانی‌های زیادی داده‌اند."

این معترضان مدعی هستند که مداخله ایران در ولایت‌های غربی افغانستان مخصوصاً فراه و هرات بیشتر از دیگر ولایت‌ها است.

این معترضان می‌گویند که ایران در تلاش تخریب و جلوگیری از راه اندازی پروژه‌های بزرگ اقتصادی در غرب افغانستان است.

با آن که برخی از مقامات نظامی و ملکی در غرب افغانستان بارها از مداخله آشکار کشورهای ایران و پاکستان در امور داخلی افغانستان سخن زده‌اند اما مقامات حکومتی ایران و پاکستان این ادعاها را بی اساس خواندند.

چند ماه پیش نیز شماری از باشنده‌گان هرات از کشورهای همسایه و منطقه خواسته بودند که بالای گروه طالبان فشار وارد کنند، تا این گروه مذاکرات مستقیم با حکومت افغانستان را آغاز کند.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان چندین نشست را بخاطر صلح افغانستان با نماینده‌گان طالبان و برخی از کشورهای خارجی انجام داده‌است.

XS
SM
MD
LG