لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۰

عربستان گزارش سازمان ملل‌متحد در مورد قتل جمال خاشقجی را دور از حقیقت خواند


آرشیف/ جمال خاشقجی خبرنگار قبلی روزنامه عرستان سعودی
آرشیف/ جمال خاشقجی خبرنگار قبلی روزنامه عرستان سعودی

عربستان سعودی گزارش سازمان ملل‌متحد در مورد دست داشتن محمد بن سلمان ولیعهد این کشور را در قتل جمال خاشقجی، دور از حقیقت خواند.

تلویزیون العربیه از قول عادل‌الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی گفته‌است، گزارش نشر شده سازمان ملل‌متحد دارای تناقضات واضح بوده و ادعای مطرح شده در آن واقعیت ندارد.

بر اساس گزارش تحقیقات سازمان ملل‌متحد که نزدهم جون نشر شد، شواهد نشان می‌دهد که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی و سایر مقامات ارشد آن کشور، در قتل جمال خاشقجی خبرنگار سعودی در قونسلگری این کشور در شهر استانبول در ترکیه، دست داشته اند.

شواهد نشان می‌دهد که محمد بن سلمان و سایر مقامات ارشد آن کشور، در قتل جمال خاشقجی دست داشته اند.

جمال خاشقجی که از منتقدان محمد بن سلمان ولیعهد آن کشور محسوب می‌شد، دوم اکتوبر سال گذشته میلادی در داخل قونسلگری عربستان سعودی در استانبول ناپدید شد، بعد هم خبر مرگ وی پخش گردید.

در این گزارش صد صفحه‌ای، تحقیق کننده‌گان سازمان ملل اسناد و شواهد را در مورد دست داشتن محمد بن سلمان و حلقات نزدیک به وی در این قضیه جمع‌آوری کرده‌اند.

بر اساس این گزارش که در نتیجه تحقیقات و بررسی شش ماهه سازمان ملل‌متحد در مورد مرگ این خبرنگار تدوین شده، جمال خاشقجی در نتیجه قتل عمدی، اعدام محاسبه شده و یک اقدام خارج از صلاحیت‌های قضایی قربانی شده و طبق قوانین بشری بین‌المللی، عربستان سعودی مسئول آن است.

در این گزارش، صداهای ثبت شده در داخل قونسلگری عربستان سعودی و مکالمات که به دشواری شنیده می‌شود، بررسی شده‌است.

بر اساس نتیجه‌گیری افسران استخباراتی ترکیه، احتمال دارد که جمال خاشقجی نخست توسط ادویه تزریق شده بی‌هوش ساخته شده، بعد هم توسط خریطه پلاستیکی خفه شده باشد.

اگنیس کالامرد (Agnes Callamard) تحقیق کننده خاص سازمان ملل‌متحد از جامعه جهانی خواسته است تا بر ضد ولیعهد عربستان سعودی و دارایی‌های شخصی وی، تا زمانی‌که محمد بن سلمان بیگناهی‌اش را ثابت نکند، تعزیرات وضع کنند.

اگنیس کالا مرد (Agnes Callamard) تحقیق کننده خاص سازمان ملل متحد
اگنیس کالا مرد (Agnes Callamard) تحقیق کننده خاص سازمان ملل متحد

به نوشته روزنامه گاردین چاپ بریتانیا، این گزارش سازمان ملل‌متحد فشارها بر عربستان سعودی و محمد سلمان ولیعهد این کشور را افزایش خواهد داد.

عربستان سعودی در گذشته نیز با تکراز ادعای دست داشتن ولیعهد این کشور را در قتل جمال خاشقجی رد کرده‌است و مرگ وی را ناشی از عملیات خشنی دانسته‌است که به‌گفته عربستان، محمد بن سلمان به هیچ وجه از آن اطلاعی نداشت.

XS
SM
MD
LG