لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۲

نگرانی‌ها از محاصره و احتمال سقوط ولسوالی ازره لوگر


ولسوالی ارزه لوگر
ولسوالی ارزه لوگر

مقامات محلی و باشنده‌های ولسوالی ازره لوگر می‌گویند که این ولسوالی با تهدید سقوط مواجه است.

آنان می‌گویند که راه‌های مواصلاتی این ولسوالی توسط طالبان مسدود بوده و به کسی اجازه رفت و آمد داده نمی‌شود.

محمد یعقوب و زمین گل دو تن از باشنده‌های ولسوالی ازره لوگر روز پنج‌شنبه «۳۰ جوزای ۱۳۹۸» در مورد به رادیو آزادی گفتند: "۴-۵ روز می‌شود که ولسوالی ازره در حالت محاصره قرار دارد، طالبان چهار طرف را بسته اند یعنی با ولسوالی جاجی پکتیا، حصارک ننگرهار، قطاره‌ای کابل و دو بندی لوگر را مسدود کرده‌اند."

او گفت: "مواد خوراکی سرجایش باشد، حتی مردم را پای پیاده اجازه نمی‌دهند. مشکل مواد خوراکی و مشکلات بیماری داریم راه‌های انتقال بسته‌است، از مقامات می‌خواهیم تا یکی از چهار راه را به روی ما باز کنند."

ازره یکی از ولسوالی‌های دور افتاده و استراتژیک ولایت لوگر می‌باشد که برعلاوه کابل، پکتیا و ننگرهار، با پارا چنار خیبر پشتونخواه نیز هم‌سرحد است.

این بار نخست نیست که این ولسوالی در محاصره طالبان قرار می‌گیرد، بلکه این گروه در سال‌های گذشته نیز تلاش کرده‌اند تا ولسوالی ازره را تصرف کنند و درگیری‌های شدید نیز صورت گرفته‌است.

محمد انور اسحاق‌زی والی لوگر در جریان مصاحبه با نسیم شفق خبرنگار رادیو آزادی
محمد انور اسحاق‌زی والی لوگر در جریان مصاحبه با نسیم شفق خبرنگار رادیو آزادی

انور خان اسحاق‌زی والی لوگر در محاصره قرار داشتن ولسوالی ارزه را تأیید کرده می‌گوید که در این مورد با وزارت دفاع در تماس است.

او افزود: "چهار سال می‌شود که اکمالات ولسوالی ازره را توسط هوا انجام می‌دهیم من هم در جریان استم که ولسوالی محاصره است من به کابل آمدم تا این مشکل را با سرپرست وزارت دفاع مطرح کنم."

آگاهان امور نظامی می‌گویند که طالبان تلاش دارند تا با سقوط ولسوالی ازره ولایت لوگر زمینه رفت و آمد مصون را به مرکز لوگر، پکتیا و ولایات شرقی برای خود فراهم سازند.

آنان می‌گویند که اگر این ولسوالی سقوط کند کابل نیز از طریق ولسوالی خاک جبار که با ازره هم‌سرحد است، با تهدید جدی طالبان مواجه خواهد شد.

XS
SM
MD
LG