لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۱

زنان افغانستان می‌خواهند تا حضور شان در پروسه صلح پُر رنگ‌تر شود


بیش از هفتاد نفر از زنان و فعالین حقوق زن از ولایت‌های مختلف کشور در ولایت بامیان
بیش از هفتاد نفر از زنان و فعالین حقوق زن از ولایت‌های مختلف کشور در ولایت بامیان

زنان افغانستان می‌خواهند تا حضور شان در پروسه صلح پُر رنگ‌تر شود.

بیش از هفتاد نفر از زنان و فعالین حقوق زن از ولایت‌های مختلف کشور در ولایت بامیان دور هم جمع شدند تا یک راه حل را برای افزایش نقش زنان در پروسه صلح پیدا کنند.

این برنامه توسط بخش زنان سازمان ملل متحد یا "UN WOMEN" تحت نام هکتان یعنی برنامه رقابتی برای ارائه ایده‌های عملی و قابل تطبیق در پروسه صلح برگزار شد.

آلتا میلر مسئول بخش زن زنان ملل متحد در افغانستان در مورد این برنامه گفت: "هدف اصلی ما و سازمان‌های همکار ما در این برنامه این است که ما چطور می‌توانیم نقش زنان را در پروسه و گفتگوهای صلح بیشتر بسازیم و به آن‌ها فرصت بیشتری را فراهم کنیم. همینطور در این برنامه ما می‌خواهیم که یک راه حل مناسب پیدا شود تا زنان از ۳۴ ولایت کشور و از مناطق محروم افغانستان را در پروسه صلح سهیم کنیم."

آلتا میلر مسئول بخش زن زنان ملل متحد در افغانستان
آلتا میلر مسئول بخش زن زنان ملل متحد در افغانستان

در این برنامه ۷۵ نفر از فعالان حقوق زن از ۲۷ ولایت کشور در مدت ۴ روز روی ساخت یک نرم افزار و راه حل کار کردند تا فرصتی را فراهم کنند که زنان بتوانند صدای خود را به گوش گفتگو کنند‌ه‌گان پروسه صلح برسانند.

در این برنامه شرکت کننده‌ها به ۱۲ تیم تقسیم بندی شده‌اند و هر کدام از تیم‌ها یک نرم افزار را طراحی کرده و طرح خود را برای هیئت داوری ارائه می‌کنند.

هیئت داوران بعد از بررسی طرح، تیم برنده را اعلام خواهند کرد.

لیدا شیرزاد که از ولایت کندز در این برنامه اشتراک کرده بود، در مورد نرم افزار خود گفت: "اپلیکیشنی که ما روی آن کار کردیم، چهار کتگوری از خانم‌ها را شامل می‌شود. این طبقه بندی شامل خانم‌های است که بی‌سواد هستند و دسترسی به تیلیفون‌های هوشمند ندارند، خانم‌های که با سواد هستند و تیلیفون هوشمند دارند، خانم های که با سواد هستند و دسترسی به انترنت و تیلیفون هوشمند ندارند و فعالین مدنی می‌باشد. که این افراد می‌توانند به‌صورت بسیار ساده صدای خود را ثبت کنند و پیام خود را برسانند."

لیدا شیرزاد از ولایت کندز در برنامه صلح در بامیان شرکت کرده است
لیدا شیرزاد از ولایت کندز در برنامه صلح در بامیان شرکت کرده است

اشتراک کننده‌ها در این برنامه از نقش کم رنگ زنان در گفتگوهای صلح نگران هستند و می‌گویند که باید یک راه حل قابل تطبیق برای افزایش حضور زنان در این پروسه ایجاد شود تا زنان نیز بتوانند از حقوق خود برخوردار باشند.

نبیله مصلح معین وزارت امور زنان کشور در این مورد اضافه کرد: "تا به حال حضور و نقش زنان در پروسه صلح چشم‌گیر نبوده و به همین دلیل زنان افغانستان شدیداً نگران این هستند که دستاوردهای ۱۷ سال گذشته که در زمینه توانمند سازی زنان به دست آمده، به یکباره از بین نرود."

این برنامه با شرکت فعالین حقوق زن و متخصصین نرم افزار برگزار شد که به گفته برگزار کننده‌ها، بعد از انتخاب راه حل و نرم افزار برتر، بخش زنان ملل متحد طرح برنده را حمایت مالی و تخنیکی خواهد کرد تا این طرح به‌صورت عملی در سرتاسر کشور تطبیق شود.

XS
SM
MD
LG