لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۷

حمدالله محب: تامین امنیت کشورهای منطقه نیازمند مبارزه مشترک با مواد مخدر است


حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان
حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان

مشاور امنیت ملی افغانستان امنیت منطقه را وابسته به مبارزه مشترک کشورهای منطقه علیه مواد مخدر می‌داند.

در دهمین کنفرانس امنیتی اوفا (UfA) که به اشتراک مشاوران امنیت ملی کشورهای منطقه در شهر اوفای روسیه برگزارش شد، در کنار دیگر مسایل امنیتی، چگونگی نقش مواد مخدر در نا امنی کشورهای منطقه نیز بررسی گردید.

حمدالله محب مشاور امنیت ملی حکومت افغانستان هنگام سخنرانی در این کنفرانس، با اشاره به قربانی و مبارزه نیروهای افغان علیه مواد مخدر، کشت، تولید و قاچاق آن را تهدید در برابر امنیت جهان و منبع اصلی تمویل گروه‌های تروریستی فعال در کشورهای منطقه خواند.

طارق آرین سخنگوی شورای امنیت ملی به رادیو آزادی گفت، آقای محب تضعیف گروه‌های تروریستی در منطقه را نیازمند مبارزه صادقانه کشورها علیه، کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر و مواد کیمیاوی خوانده که به هدف تولید هیرویین به افغانستان قاچاق می شود.

طارق آرین سخنگوی شورای امنیت ملی
طارق آرین سخنگوی شورای امنیت ملی

او افزود: "مشاور امنیت ملی افغانستان در مورد اوضاع افغانستان و منطقه صحبت کرد که یکی از بخش‌های سخنرانی شان قاچاق مواد مخدر به عنوان منبع عایداتی تروریستان بود و گفت که تروریستان و قاچاقبران مواد مخدر دو روی یک سکه شناخته شوند. تروریستان از درک مواد مخدر سالانه میلیون‌ها دالر به دست می‌آورند و نیاز است که تمامی کشورها به گونه مشترک با آن مبارزه کنند."

پیش از این مقام‌های روسی بار بار به کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان اشاره کرده و از افزایش آن ابراز نگرانی کرده‌اند، اما مشاور امنیت ملی حکومت افغانستان در نشست اوفا در پاسخ به این نگرانی‌ها از کشورهای همسایه خواست که برای کاهش در تولید مواد مخدر، باید مانع صادرات مواد کیمیاوی از کشورهای شان به افغانستان شوند.

این در حالیست که گزارش تازه دفتر ماموریت سازمان ملل متحد در افغانستان يا (UNAMA) که روز چهارشنبه به شورای امنیت این سازمان ارائه شد، نشان می‌دهد که تنها در سه ماه گذشته نیروهای افغان توانسته‌اند مانع قاچاق یک هزار لیتر مواد کیمیاوی از کشورهای منطقه به افغانستان شوند که به هدف تولید هیرویین به این کشور صادر می‌شد.

محمد عمر شیرزاد والی پیشین فراه و کارشناس سیاسی می‌پذیرد که کشت کوکنار و تولید مواد مخدر در افغانستان تهدیدی برای امنیت کشورهای منطقه‌است، اما می‌گوید که این کشورها نیز با عدم مبارزه صادقانه علیه مواد مخدر، مسئولیت شان‌را به درستی انجام نداده‌اند.

او افزود: "این کشورها متضرر می‌شوند، اما مسئولیتی که در بخش کشت و قاچاق مواد مخدر به این کشورها راجع می‌شود، این مسئولیت را درست انجام نداده‌اند. مواد کیمیاوی و وسایل دیگر که در کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر به کار می‌رود، از طریق همین کشورها به افغانستان وارد می‌شوند که یکی آن همین مواد کیمیاوی است که از طریق این کشورها به افغانستان قاچاق می‌شود، در پروسس مواد مخدر به کار می‌رود و مواد مخدر مذکور نیز از طریق آنان به جهان قاچاق می‌شود، با حکومت افغانستان نیز همکاری معلوم نداشته‌اند."

بر بنیاد معلومات وزارت امور داخله، تنها در ده روز گذشته نیروهای افغان (۱۴۵) عملیات را بر کارخانه‌ها و ذخیره گاه‌های مواد مخدر انجام داده اند که در جریان آن (۱۵۰) قاچاقبر و فروشنده مواد مخدر دستگیر شده‌اند.

در جریان این عملیات (۴۷۷۸) تن مواد به دست این نیروها افتاده که بیشتر آن مواد کیمیاوی است که از طریق کشورهای همسایه به هدف تولید هیرویین به افغانستان قاچاق شده بود.

گزارش: مرسلین ارسلا

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:48 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG