لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۰

اختلاف نظر در کمیسیون مستقل انتخابات در مورد مداخله حکومت در این کمیسیون


آرشیف/ ارگ ریاست جمهور افغانستان
آرشیف/ ارگ ریاست جمهور افغانستان

معاون کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید، حکومت هیچ مداخلۀ در امورات کمیسیون ندارد و سخنان مولانا محمد عبدالله نظریات شخصی او است.

ادعای مداخله برخی افراد دستگاه ریاست جمهوری در مقرری‌های کمیسیون مستقل انتخابات از سوی معاون این کمیسیون رد شد.

عصمت الله مل معاون این کمیسیون روز جمعه به رادیو آزادی گفت، اظهارات مولانا محمد عبدالله کمیشنر کمیسیون مستقل انتخابات نظر شخصی او است و حکومت هیچ مداخلۀ در کارهای آنان نداشته‌است.

او گفت: "نظر شخصی جناب مولانا صاحب بود و از رهبری کمیسیون نیست، من رد نمی‌کنم بعضی از موارد را اما این را به صراحت گفته می‌توانم که دولت در هیچ امورات ما مداخله نکرده و ما هم منحیث رهبری کمیسیون اجازه نخواهیم داد تا کسی در امورات ما مداخله کند."

از آقای مل پرسیدم مواردی را که شما رد نمی‌کنید شامل کدام‌ها اند گفت، در کمیسیون و حکومت "طبعاً برخی مشکلاتی وجود دارند" اما او بیشتر در این باره توضیح نداد.

روز گذشته مولانا محمد عبدالله عضو کمیسیون مستقل انتخابات در یک نشست خبری گفت، برخی افرادی که در امتحان رقابتی کامیاب شده‌اند برای مقرری در کمیسیون مستقل انتخابات پیشنهاد نمی‌شوند.

به گفته او اما تعدادی هستند که هم‌زمان با کامیاب شدن به وظایف شان در کمیسیون گماشته می‌شوند.

آقای عبدالله همچنان گفت، تعدادی از افراد دیگر که حتا امتحان رقابتی را سپری نکرده‌اند و در برخی موارد در تقرری شان موانع قانونی وجود دارند، بر اساس حکم رئیس جمهور شامل وظیفه در کمیسیون می‌شوند.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان
محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان

این عضو کمیسیون مستقل انتخابات روز جمعه در صحبت با رادیو آزادی، مداخله رئیس جمهور در این باره را رد کرد و گفت، تعدادی از افراد در دستگاه ریاست جمهوری در مقرری‌های غیر قانونی کمیسیون انتخابات دست دارند.

به باور مولانا عبدالله، مقرری‌های غیر قانونی به معنای مداخله و اعمال نفوذ در کمیسیون انتخابات و جا بجایی افراد مورد نظر در این کمیسیون می‌باشند.

ارگ ریاست جمهوری سخنان این عضو کمیسیون انتخابات را رد می‌کند.

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور با ارسال یک پیام به خبرنگار رادیو آزادی می‌گوید "استخدام‌ها از صلاحيت‌های كميسيون انتخابات و اصلاحات اداری است، ارگ در آن دخالت ندارد، آقای عبدالله به‌جای كلی گويی و مغشوش ساختن افكار عامه بهتر است اسامی حلقات را با مردم و رسانه‌ها افشا نمايد."

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان
شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان

مولانا محمد عبدالله عضو کمیسیون مستقل انتخابات اما در صحبت روز جمعه‌اش با رادیو آزادی گفت که در باره مقرری‌های غیر قانونی، برخی کمیشنران خاموشی اختیار کرده‌اند و همچنان به باور وی کسانی که سخنان او را رد می‌کنند در تبانی با عاملین این مقرری‌ها قرار دارند.

او افزود: "یک روایت این است که خاموشی اختیار می‌کنند به دلیل این‌که آن ها (بعضی کمیشنران) می‌دانند که چنین چیزی جریان دارد، بارها بحث شده و نه تنها اعضای کمیسیون بلکه حتا مامورین و اجیران کمیسیون این قضیه را می‌دانند، خدای ناخواسته کمیشنران ما چنین اظهاراتی نخواهند داشت که مقرری‌های غیر قانونی را رد کنند و اگر داشته باشند فکر می‌کنم از جمله کسانی هستند که در تبانی و همکاری با سبوتاژ گران و کار شکنان قرار دارند."

وی می‌گوید، سخنان او ادعا نه بلکه بر گرفته شده از اسناد و شواهدی است که در کمیسیون مستقل انتخابات وجود دارند.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شوند که کمیسیون مستقل انتخابات سرگرم انجام کارهای عملیاتی برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری است، انتخاباتی که قرار است تا چهار ماه دیگر برگزار شود.

XS
SM
MD
LG