لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۸

امریکا شمار سربازانش را در افغانستان کاهش می‌دهد


آرشیف، شماری از نیروهای امریکایی در ولایت کندهار. October 27, 2014
آرشیف، شماری از نیروهای امریکایی در ولایت کندهار. October 27, 2014

دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا می‌گوید، بزودی شمار سربازان امریکایی در افغانستان را کاهش می‌دهد.

این در حالیست که مرحلۀ جدید گفتگوهای صلح میان نمایندگان طالبان و مقام‌های امریکایی در آینده نزدیک در دوحه پایتخت قطر آغاز می‌شود.

پیش از این، گفتگوها میان طالبان و زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان، بیشتر روی جدول زمانی خروج نیروهای ائتلاف بین‌المللی از این کشور متمرکز بود.

رئیس جمهور ترمپ که در این اواخر بیشتر سرگرم مسایل مربوط به تنش‌های شرق میانه و نقش ایران در منطقه است، در این مصاحبۀ خود با مجلۀ تایم از گفتگوهای قطر یاد نکرده‌ است.

اما رئیس جمهور ترمپ گفته که همه چیز در افغانستان به طور درست پیش می‌رود، حوادث خوب در حال وقوع اند و گروه تندرو داعش سرکوب شده‌است.

دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا
دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا

به گفته رئیس جمهور دونالد ترمپ به همین خاطر نیروهای امریکایی که زمانی از ۱۶ هزار به ۹ هزار کاهش یافته بود، باید اکنون به ۸ هزار تقلیل یابد.

سربازان امریکایی و ناتو نیروهای امنیتی و دفاعی افغان را که در حال حاضر عملیات نظامی را خود رهبری می‌کنند، حمایت کرده، آموزش و مشوره می‌دهند.

افضل امان یک جنرال متقاعد و کارشناس امور نظامی به این باور است که خروج یک یا دو هزار سرباز امریکایی از افغانستان در وضعیت امنیتی کشور کدام تغییر قابل ملاحظۀ را به میان نمی‌آورد.

نیروهای افغان حین اجرای عملیات نظامی در یکی از ولایات افغانستان
نیروهای افغان حین اجرای عملیات نظامی در یکی از ولایات افغانستان

وی گفت: "بار بیشترین جنگ بر عهدۀ نهادهای امنیتی و دفاعی افغانستان است. آن‌ها این قابلیت را به طور مستقل کسب کرده و به پیش می‌برند. به نظرم سربازان امریکایی و ناتو در افغانستان در بخش مشوره‌دهی، آموزش، تامینات و حمایت لوژستکی مؤثر اند، ولی در قسمت دفع و ترد فعالیت‌های تروریستی دشمن آن قدر کارا نیستند."

رئیس جمهور دونالد ترمپ در مصاحبه اش به مجلۀ تایم به طور مکرر از افغانستان در منطقۀ شرق میانه یاد کرده و تأکید نموده که قوت‌های نظامی امریکا هیچ‌گاهی نباید به شرق میانه فرستاده می‌شدند.

مجلۀ تایم گفتگو با رئیس جمهور ترمپ را روز پنجشنبه، بیستم جون، در صفحۀ اینترنتش گذاشته است.

در حالی که ترمپ می‌گوید، اکنون در افغانستان ۹ هزار سرباز ایالات متحده حضور دارند، خبرگزاری‌های جهان همواره این شمار را حدود چهارده هزار گزارش کرده‌اند.

رئیس جمهور ترمپ گفته است نمی‌خواهد قوای امریکایی به مدت طولانی در آنجا باقی بماند و باید از این منطقه بیرون کشیده شود.

XS
SM
MD
LG