لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۲

کنفرانس در مورد صلح افغانستان در ایالت پنجاب پاکستان آغاز شد


شماری از چهره‌های برجستۀ افغانستان امروز شنبه ۲۲ ماه جون با تعدادی از شخصیت‌های پاکستان در یک کنفرانس در شهرک بوربند ایالت پنجاب گردهم آمدند.

شاه محمود قریشی وزیر خارجۀ پاکستان این کنفرانس را افتتاح کرد.

بر اساس گزارش طاهر خان، خبرنگار رادیو مشال بخش پاکستان رادیو آزادی/ رادیو اروپای آزاد، پروسۀ صلح افغانستان و روابط میان کابل و اسلام آباد از مسایل اصلی مورد بحث این کنفرانس گفته شده‌است.

به گزارش طاهر خان، تعدادی از وزیران پاکستان، شخصیت‌های سیاسی، اعضای پارلمان و برخی از افسران سابق آنکشور در این کنفرانس اشتراک می‌کنند.

بر اساس گزارش رادیو مشال، از حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان، محمد حنیف اتمر یکی از ۱۸ نامزد انتخابات ریاست جمهوری، عطا محمد نور رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی، محمد کریم خلیلی رئیس شورای عالی صلح، محمد محقق رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان و معاون دوم ریاست اجرائیۀ این کشور، گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی و یک نمایندۀ عبدالرشید دوستم، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان نیز برای اشتراک در این کنفرانس دعوت شده‌است.

اما در گزارش مشال آمده‌است که از طالبان در کنفرانس امروز شنبه در ایالت پنجاب دعوت نشده‌است.

یک مقام وزارت خارجۀ پاکستان به رادیو مشال گفته‌است که احتمال می‌رود چهره‌های سیاسی افغانستان پس از اشتراک در این کنفرانس با عمران خان، صدراعظم پاکستان نیز دیدار کنند.

این کنفرانس پنج روز پیش از سفر محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان به پاکستان انجام می‌شود.

انتظار می‌رود آقای غنی پنج‌شنبه آینده ۲۷ ماه جون به دعوت صدراعظم پاکستان به آن کشور برود.

کابل، اسلام آباد را به عدم همکاری صادقانه در مبارزه علیه تروریزم و کشاندن طالبان به میز مذاکرات مستقیم صلح با حکومت افغانستان متهم کرده‌است.

مقام‌های افغان می‌گویند، حکومت پاکستان در جهت نابود ساختن پناهگاه‌های امن شورشیانی که حمله‌های مرگبار را از خاک پاکستان در افغانستان سازمان‌دهی می‌کنند، اقدام لازم نکرده‌است.

اما اسلام آباد همواره این اتهام را بی‌اساس خوانده‌است.

XS
SM
MD
LG