لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۹

باشنده‌های قریه زرغون شهر لوگر به رسم اعتراض درب چندین مکتب را بستند


موقعیت ولایت لوگر در نقشه عمومی افغانستان
موقعیت ولایت لوگر در نقشه عمومی افغانستان

پس از باز شدن دروازه‌های مکاتب قریه دهنو حالا در قریه زرغون شهر ولایت لوگر مردم در اعتراض به موجودیت پوسته‌های امنیتی در مناطق رهایشی دروازه‌های چندین مکتب را بستند.

روح الله یکی از رؤسای قومی قریه زرغون شهر ولسوالی محمد آغه روز شنبه اول سرطان به رادیو آزادی گفت که فعالیت پوسته‌های امنیتی در میان خانه‌های شان، آنان را به ستوه آورده‌است: "نیروهای اردوی ملی و پولیس محلی در خانه‌های مردم جایگزین شده‌اند، به همین علت موی سفیدان قریه تصمیم گرفتند و در مکاتب را بستند، تا مقامات سرو صدای ما شنیده و به داد ما برسند."

عنایت الله باشنده دیگر این قریه نیز شکایت مشابه دارد، او می‌گوید که روند آموزش متعلمین در مکاتب و مدارس‌شان از چند ماه به این‌سو مختل شده‌است.

او گفت که این مشکل را بارها با مقامات محلی در ولایت لوگر در میان گذاشته اند اما به گفته او کسی تا هنوز به داد‌شان نرسیده‌است.

وی افزود: "حدود سه ماه می‌شود که قوای حکومتی در محلات مسکونی ما جابجا شده‌اند، جنگ‌هایی‌که می‌شود مردم را سخت با مشکل رو به رو کرده‌است، مکاتب و مردم را متضرر ساخته است. از مسئولان ولسوالی تا مقامات ولایت را در جریان قرار دادیم اما کسی به داد ما نرسید و جز وعده‌های دروغین اقدامی نکردند."

زرغون شهر قریۀ است همجوار با سرخاب، زادگاه رئیس جمهور غنی که پنج مکتب یعنی لیسه، متوسطه و ابتدایه دختران و پسران در آن فعالیت دارد.

دو هفته پیش باشنده‌های قریه دهنو ولسوالی محمد آغه نیز به علت مشابه درهای مکاتب‌شان را مسدود کرده بودند.

اما پس از نشر گزارش رادیو آزادی در این باره مقامات مسئول به خواست مردم این قریه پاسخ مثبت دادند و مکاتب‌شان دوباره فعال گردید.

محمد انورخان اسحاقزی والی لوگر
محمد انورخان اسحاقزی والی لوگر

حالا محمد انورخان اسحاقزی والی لوگر می‌گوید که به زودی به خواست‌های مردم قریه زرغون شهر نیز رسیدگی خواهد شد: "ما فیصله کرده‌ایم و به زودترین فرصت مراکز بزرگ می‌سازیم و از مناطق رهایشی مردم نیروهای امنیتی را بیرون می‌کنیم، بلی این مشکل وجود دارد و ما می‌پذیریم. کوشش ما این است که مردم ملکی متضرر نشوند و نیروهای خود را به اطراف زرغون شهر انتقال می‌دهیم."

وزارت معارف افغانستان نیز بسته شدن دروازه‌های مکاتب در قریه زرغون شهر ولسوالی محمد آغه ولایت لوگر را تأیید می‌کند.

نوریه نزهت سخنگوی این وزارت در صحبت با رادیو آزادی اما گفت که از مکاتب نباید منحیث وسیله فشار بر نهاد‌های امنیتی و سیاسی استفاده شود.

به گفته وزارت معارف، در حال حاضر بر علاوه ولایت لوگر در برخی مناطق دیگر افغانستان نیز دروازه‌های صدها مکتب به علت نا امنی‌ها به روی کودکان و نوجوانان این کشور مسدود می‌باشد.

XS
SM
MD
LG