لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۹

تلاش‌ها برای فراهم کردن زمینه آموزش، به پیلوتان افغان در داخل افغانستان


چند طیاره‌ از نیروهای هوایی افغانستان
چند طیاره‌ از نیروهای هوایی افغانستان

وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، هنوز هم پیلوتان نظامی افغان در بیرون از کشور مصروف آموزش هستند اما تلاش می‌شود تا این پروسه در داخل کشور تقویت گردد.

پس از اظهارات اخیر ادارۀ سرمفتش خاص امریکا در امور بازسازی افغانستان "سیگار" که گفته‌است امریکا بنابر عوامل مختلف تا چند ماه آینده برنامه آموزش پیلوتان قوایی هوایی افغانستان را متوقف می‌سازد، وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، تلاش می‌شود تا برای پیلوتان افغان در داخل کشور زمینه آموزش فراهم گردد.

محمد زبیر عارف معاون سخنگوی این وزارت روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، هر چند هنوز هم پیلوتان افغان در امریکا، چین و برخی کشورهای دیگر تحت آموزش قرار دارند اما این پروسه به افغانستان انتقال می‌گردد.

محمد زبیر عارف معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
محمد زبیر عارف معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

او افزود:

"آن پیلوتان و مراکز ما که پیش از این در امریکا بود حالا در کابل و شیندند است اکنون این مراکز در داخل کشور ساخته شده و همینجا به مردم آموزش داده می‌شوند اما هنوز هم برخی پیلوتان افغان در کشورهای مانند امریکا، چین، سلواک و امارات متحده عربی تحت آموزش قرار دارند ما تلاش می‌کنیم تا آن‌ها را هم به کشور انتقال دهیم."

آقای عارف می‌گوید، مصرف هزینه هنگفت برای آموزش پیلوتان در خارج از کشور سبب شد تا این فیصله صورت گیرد.

به اساس معلومات این وزارت، در حال حاضر تعداد طیارات نیروهای هوایی افغان به حدود صد می‌رسد.

این در حالیست که اداره سرمفتش خاص امریکا در امور بازسازی افغانستان "سیگار" در یک گزارش تازه گفته‌است که بنابر عوامل مختلف امریکا تا پایان سال ۲۰۲۰ میلادی برنامه آموزش پیلوتان قوای هوایی افغانستان را متوقف می‌سازد.

فرار شماری از پیلوتان افغان هنگام آموزش، توظیف شماری افراد آموزش دیده پس از برگشت به کشور به کارهای خلاف رشته شان از مسایلی اند که در گزارش سیگار گنجانیده شده‌است.

سیگار می‌گوید، این فیصله بنابر تفاوت‌ها میان اردوی ملی افغاستان و استراتژی نیروهای امریکایی صورت گرفته‌است.

هر چند در مورد فرار پیلوتان هنگام اموزش کدام معلومات نیست اما پیش از این سیگار گفته‌است که حدود ۱۵۲ پیلوت افغان از روند آموزش و خدمت فرار کرده‌اند.

این مسئله ایست که وزارت دفاع افغانستان آن‌را رد کرده و می‌گوید، تا کنون ۱۲ پیلوت پس از ختم دورۀ آموزش بخاطر خدمت به کشور عودت نکرده‌اند.

اما شماری از کارشناسان نظامی می‌گویند، لازم است تا پیلوتان افغان در بیرون از کشور آموزش را فرا گیرند زیرا در آنجا سهولت‌های لازم برای آنان مهیا است.

عبدالباری عارض یکتن از این کارشناسان در صحبت با رادیو آزادی گفت، وزارت دفاع به‌خاطر مجبوریت این پروسه را به کشور انتقال می‌دهد.

عبدلباری عارض یکتن از کارشناسان
عبدلباری عارض یکتن از کارشناسان

او افزود: "آموزش پیلوت‌های افغان در امریکا بسیار مؤثر است که باید این کار شود زیرا آموزش را که آن‌ها از امریکا بدست میآورند اینجا نمی‌توانند به اساس مجبوریت این برنامه در داخل کشور تنظیم شده‌است اما اینجا سهولت‌های لازم و شرایط نورمال مساعد نیست اینجا شرایط جنگی است."

آقای عارض می‌گوید، حالا که چنین فیصله شده وزارت دفاع افغانستان باید مراکز آموزشی مجهز را در مناطق امن و مطمئین ایجاد کرده و وسایل و امکانات لازم را برای آنان فراهم سازد.

XS
SM
MD
LG