لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۵

سفارت افغانستان در ایران: ممنوعیت رفتن افغان‌ها به تبریز رفع شده‌است


تیم فوتسال افغانستان بعد از شکست دادن تیم اندونیزیا
تیم فوتسال افغانستان بعد از شکست دادن تیم اندونیزیا

سفارت افغانستان در ایران می‌گوید که ممنوعیت رفتن به تبریز رفع شده‌است.

بسیاری افغان‌ها برای آغاز مسابقه فوتسال جام ملت‌های آسیا، میان تیم‌های افغانستان و جاپان لحظه شماری دارند.

این مسابقه در اوج از نگرانی‌های مهاجرین افغان در ایران که ممنوعیت رفتن به تبریز را دارند، برگزار می‌شود.

اما مسئولان سفارت افغانستان در ایران می‌گوید که این ممنوعیت در نتیجه تلاش‌های آنان رفع شده‌است لیکن تنها به کسانی‌که اسناد قانونی اقامت را دارند.

سید یعقوب هوشمند معاون بخش فرهنگی سفارت افغانستان در ایران:

"خوشبختانه این محدودیت برداشته شد، رسماً مقامات ایرانی اعلان کردند، فعلاً محدودیت نیست، مهاجرین و ورزش دوستان راهی تبریز هستند و یک‌تعداد رسیدند."

روز جمعه بهروز مهدوی والی تبریز به خبرگزاری فارس ایران گفت، هرکسی که به صورت قانونی وارد ایران شده باشد، می‌تواند به شهر تبریز سفر کند.

وی افزوده‌است، هواداران تیم ملی فوتسال افغانستان نیز می‌توانند با حضور در تبریز به تشویق تیم ملی خود بپردازند و هیچ ممنوعیتی برای این موضوع وجود ندارد.

اما شماری مهاجرین افغان در ایران می‌گویند، اجازه نیافتند که این مسابقه را از نزدیک تماشا کنند.

عاصیه نام دارد و از ۱۵ سال به این سو در تهران زنده‌گی می‌کند.

او می‌گوید بسیار علاقه‌داشت تا به تبریز جایکه میزبان مسابقه فوتسال است برود اما به‌دلیل ممنوعیت‌های که از سوی دولت ایران بالای مهاجرین وضع شده، نتوانست به این آرزویش برسد.

او افزود: "​خیلی از استان‌ها است که مهاجرین افغان اجازه ورود به آن‌را ندارند و ممنوع است که تبریز هم شامل همین استان‌هاست، با وجودیکه تیم افغانستان اینجا بازی داره اما هیچ افغان به تبریز اجازه ندارد بروند و نتوانستند تیم شان‌را تشویق کنند و خیلی‌ها مثل من دل شکسته شدند."

عاسیه می‌گوید حتا برای رفتن به تبریز به اداره اتباع که اجازه عبور و مرور به مهاجرین را می‌دهد مراجعه کرد اما نا امید شده‌است.

شماری از کاربران صفحات اجتماعی نیز واکنش‌های تندی در این زمینه نشان داده و با راه‌اندازی "میریم_تبریز" از دولت ایران خواسته‌اند به افغان‌های مقیم این کشور اجازه دهند تا برای تشویق تیم‌شان به تبریز بروند.

به گفته سید ابراهیم حجازی، آتشه امور مهاجرین در سفارت افغانستان، در حدود ۲۰ استان ایران، شهروندان افغان اجازه اقامت، اسکان یا تردد را ندارند.

در کنار تبریز، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، چهارمحال و بختیاری، که‌گیلویه و بویر احمد، گیلان، مازندران، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و همدان که اقامت شهروندان افغان در آن‌ها کاملاً ممنوع است.

مقامات ایرانی دلیل عمده این ممنوعیت را "ملاحظات امنیتی و اشتغال‌زایی" گفته اند.

از سوی هم فدراسیون فوتبال افغانستان ابراز امیدواری می‌کند که مسابقه روز شنبه در حضور جمع کثیر مهاجرین افغان در ایران برگزار شود.

مسابقه نهایی قهرمانی فوتسال زیر سن بیست سال آسیا میان تیم‌های افغانستان و جاپان ساعت شش و نیم به وقت افغانستان آغاز خواهد شد.

تیم فوتسال افغانستان در این مسابقات سه پیروزی و یک شکست داشته‌است، شهروندان کشور نیز برای پیروزی تیم‌شان در مرحله نهایی چشم امید دوخته اند.

XS
SM
MD
LG