لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۵

هیئت اداری مشرانو جرگه: سیاسیون با پاکستان در مورد صلح قاطع بحث کنند


شورای ملی افغانستان
شورای ملی افغانستان

هیئت اداری مشرانو جرگه افغانستان می‌گوید سیاسیون شرکت کننده افغان در نشست که در پیوند به صلح افغانستان در پاکستان برگزار شده‌است باید با جانب آن کشور در مورد صلح به‌گونه جدی و قاطع بحث کنند.

هیئت اداری مشرانو جرگه افغانستان تأکید می‌کند که سیاسیون شرکت کننده افغان در نشست که در پیوند به صلح افغانستان در پاکستان برگزار شده‌است باید منافع شخصی و حزبی شان‌را کنار گذاشته و در بحث‌های شان مسایل مربوط به منافع ملی و صلح را تعقیب کنند.

محمد آصف صدیقی معاون دوم این جرگه روز شنبه به رادیوآزادی گفت که ازهمکاری وتعهد جانب پاکستان دربخش صلح باید ضمانت گرفته شود.

او افزود: "آنعده افغان‌های که در این نشست شرکت کرده‌اند، خواست من از آن‌ها اینست که تمام مشکلات را همراه با شواهد با جانب پاکستان به طور جدی و قاطع مطرح کنند، کلید صلح نزد پاکستان است و برای حل مشکلات از جانب پاکستانی‌ها تعهد بگیرند."

محمد آصف صدیقی معاون دوم مشرانو جرگه
محمد آصف صدیقی معاون دوم مشرانو جرگه

نشست یک روزه در پیوند به صلح افغانستان امروز شنبه در منطقه تفریحی بوربند مری پاکستان از سوی شاه محمود قریشی وزیر خارجه آن کشور افتتاح گردید.

در این نشست شماری از سیاسیون افغان و مقامات پیشین پاکستان دعوت شده‌اند اما از نماینده‌گان حکومت افغانستان و طالبان در این نشست دعوت نگردیده‌است.

در فهرست افراد دعوت شده از افغانستان اسامی حامد کرزی رئیس جمهور پیشین، گلبدین حکمتیار، محمد محقق، حنیف اتمر، عطا محمد نور، کریم خلیلی، عبدالرشید دوستم، و شماری دیگر از سیاسیون افغان شامل بودند.

آژانس خبری رویترز نوشته‌است که در این نشست حامد کرزی، محمد حنیف اتمر و عبدالرشید دوستم شرکت نکرده‌اند، اما دیگر همه کسانیکه دعوت شده بودند در نشست حضور داشتند.

اما در این نشست نماینده‌گان این سه تن شرکت کرده بودند.

تیم انتخاباتی صلح و اعتدال به رهبری محمد حنیف اتمر در یک اعلامیه مطبوعاتی گفته‌است که از تلاش‌های پاکستان در بخش صلح و تفاهم استقبال می‌کند و توقع دارد که پاکستان به ادامه این ابتکار زمینه را برای گفتگوهای مستقیم بین الافغانی در بخش صلح فراهم سازد.

محمد حنیف اتمر رهبر تیم انتخاباتی صلح و اعتدال
محمد حنیف اتمر رهبر تیم انتخاباتی صلح و اعتدال

تلاش کردیم در این مورد نظر حکومت افغانستان را داشته باشیم اما ارگ، ریاست اجرائیه از صحبت کردن در این مورد خودداری کرده وزارت خارجه کشور نیز به تماس ما جواب نگفت.

شورای عالی صلح هم نخواست در این مورد حرف بزند.

شماری از کارشناسان افغان در امور بین المللی این نشست را به دیده شک نگریسته و آن‌را مفید نمی‌دانند.

خالد سادات یکی از این کارشناسان می‌گوید که بدون حضور نماینده حکومت افغانستان این نشست نه تنها این‌که برای صلح مفید نیست بلکه می‌تواند در برابر این پروسه مشکلات را نیز ایجاد کند.

او افزود: "بحث کردن با سیاسیون افغان نه تنها این‌که مفید نبوده ون تیجه ندارد بلکه یک نوع مداخله نیز می‌باشد، بخاطریکه در این نشست نماینده حکومت افغانستان حضور ندارد، افغانستان و پاکستان در یک حالت قرار دارند که به همه چیز چشم شک دیده می‌شود، نه تنها این‌که این کمک نمی‌کند، بلکه برعکس تلاش برای ایجاد موانع در برابر پروسه صلح می‌باشد."

این نشست در حالی برگزار می‌شود که قرار است به تاریخ ۲۷ ماه جاری میلادی محمد اشرف غنی رئیس جمهور کشور به دعوت صدراعظم پاکستان به آن کشور سفر نماید.

XS
SM
MD
LG