لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۵

بی‌مضمونی بسیاری از وکلا بعد از درگیری در ولسی جرگه افغانستان


میز و چوکی ریاست ولسی جرگه شکستانده شد
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:59 0:00

میز و چوکی ریاست ولسی جرگه شکستانده شد

پس از برخورد فزیکی روز چهارشنبه هفته گذشته میان اعضای ولسی جرگه دو روز می‌شود بسیاری از اعضای این جرگه بی‌مضمون اند و بالای هیچ آجندای بحث گروهی نمی‌کنند.

حبیب الرحمان پدرام از نماینده‌گان هرات در ولسی جرگه به رسانه‌ها گفت، روز شنبه و یکشنبه بسیاری از نماینده‌گان مصروف قصه‌های شخصی بودند.

او افزود: "فضای امروز و دیروز نسبت به هفته قبل که متشنج و آشفته بود آرام‌تر است و متأسفانه هیچ آجندای واحدی تنظیم نشده و وکلا به‌گونه پراگنده با هم قصه می‌کنند، ادامه این وضعیت برای نماینده‌گان مستقل قابل پذیرش نیست."

از سوی دیگر نوریه حمیدی از نماینده‌گان بغلان در ولسی جرگه می‌گوید، نماینده‌گان مردم باید از خاموشی دست کشیده و روی آجندای اصلی که حل اختلاف بر سر تعیین رئیس ولسی جرگه است، بحث کنند.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شوند که روز گذشته مریم سما یک عضو این جرگه به رادیو آزادی گفت، ۱۰۲ تن از اعضای این جرگه خواستار برگزاری انتخابات دور بعدی میان نامزدان جدید شده‌اند.

اختلاف‌ها در ولسی جرگه چهارشنبه هفته گذشته به درگیری‌های فزیکی میان نماینده‌گان انجامید که در این رویداد، میز و چوکی رئیس از سوی برخی نماینده‌گان شکستانده شد.

در همین حال اظهاراتی وجود دارند که یک هیئت با ترکیب نماینده‌گان بی‌طرف و هوا داران کمال ناصر اصولی و میر رحمان رحمانی تشکیل شده تا اختلاف نظر در باره یک رای مورد منازعه را به پایان برساند.

این ورق رای مورد منازعه دارای یک نقطه اضافی است که به گفته طرفداران کمال ناصر اصولی، باطل می‌باشد.

اگر این رأی به عنوان یک رای واقعی حساب شود، اختلاف‌ها بر سر برنده بودن میر رحمان رحمانی به پایان خواهد رسید.

حمیدالله توخی از اعضای ولسی جرگه به رسانه‌ها گفت، انتظار می‌رود هیئت ۲۵ نفری، به این اختلاف‌ها نقطه پایان بگذارد.

او گفت: "موضوع جنجالی که همان یک رای است و مشکل به پیش آمده امیدوار هستم که هیئت بتواند یک راه حل پیدا کند تا کشمکش‌ها به پایان برسند، کسانی‌که در هیئت تعیین شده‌اند تمام شان افراد مصلح هستند و امیدوار هستم که فیصله‌اش را هر دو طرف بپذیرد."

  • سوال که مطرح می‌شود این است که چرا در دو روز اخیر اعضای ولسی جرگه نتوانسته‌اند به گونه دسته جمعی روی موارد اختلافی بحث کنند؟

میرویس یاسینی یک عضو این جرگه می‌گوید، پس لرزه‌های برخورد فزیکی هفته گذشته باقی مانده و خوشبینی این است که در روزهای آینده، اعضای ولسی جرگه بار دیگر به بحث‌های دسته جمعی بپردازند.

XS
SM
MD
LG