لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۷

استقبال شورای عالی صلح از نشست پاکستان در رابطه به صلح افغانستان


محمد امین وقاد عضو هیئت رهبری شورای صلح
محمد امین وقاد عضو هیئت رهبری شورای صلح

شورای عالی صلح از نشست پاکستان در رابطه به صلح افغانستان استقبال کرد و ابراز امیدواری می‌کند که همچون نشست‌ها بتواند زمینه مذاکرات بین الافغانی را فراهم سازد.

شورای عالی صلح می‌گوید پاکستان تلاش دارد تا دشمنی مبهم‌اش را در برابر افغانستان به دوستی نسبی مبُدل ساخته و با نیت خوب، در روند صلح این کشور نقش ادأ کند.

محمد امین وقاد عضو هیئت رهبری این شورا روز یکشنبه در صحبت با رادیو آزادی از نشست صلح در پاکستان استقبال کرد.

او افزود: "بدون شک پاکستان در روند صلح افغانستان نقش کلیدی و مرکزی را ادأ کرده می‌تواند، که بدیل هم ندارد ما از این جریان صلح آمیز استقبال می‌کنیم و امیدواریم که این تلاش‌ها صادقانه باشد و برای حیات افغان‌ها ادامه پیدا کند و بالاخره با آغاز مذاکرات بین الافغانی خلاصه شود."

تصویر از نشست صلح پاکستان
تصویر از نشست صلح پاکستان

نشست یک روزه در پیوند به صلح افغانستان روز شنبه در منطقه تفریحی بوربند مری پاکستان راه اندازی شد.

در این نشست شماری از سیاسیون افغان و مقامات پیشین پاکستان دعوت شده‌ بودند اما به نماینده‌گی از حکومت افغانستان و طالبان در این نشست کسی حضور نداشت.

در فهرست افراد دعوت شده از افغانستان اسامی حدود ۳۰ تن از سیاسیون:

  • حامد کرزی،
  • گلبدین حکمتیار،
  • محمد محقق،
  • حنیف اتمر،
  • عطا محمد نور،
  • کریم خلیلی،
  • عبدالرشید دوستم،

و شماری دیگر شامل بود.

اما حامد کرزی رئیس جمهور پیشین و عبدالرشید دوستم معاون اول رئیس جمهور در آن اشتراک نکردند و نماینده‌های شان را فرستادند.

حکومت افغانستان تاکنون در مورد نشست پاکستان در رابطه به صلح این کشور ابراز نظر نکرده‌است.

در عین حال تیم انتخاباتی صلح و اعتدال به رهبری محمد حنیف اتمر با نشر اعلامیه‌یی گفته که از تلاش پاکستان برای صلح و تفاهم با افغانستان ستایش می‌کند.

محمد حنیف اتمر مشاور پشین امنیت ملی افغانستان
محمد حنیف اتمر مشاور پشین امنیت ملی افغانستان

در این اعلامیه که روز گذشته منتشر شد اظهار امیدواری شده که پاکستان با این ابتکار زمینه را برای آغاز مذاکرات بین الافغانی فراهم سازد.

برخی از آگاهان افغان در رابطه به این نشست نظریات مختلف دارند.

برخی از آنان این نشست را بی تاثیر و ضیاع وقت می‌دانند اما شماری دیگر می‌گویند ممکن این اقدام در پی‌تلاش‌های امریکا صورت گرفته باشد که مؤثریت نیز خواهد داشت.

حاجی سید داوود یکی از این آگاهان که روابط میان کابل و اسلام آباد را از نزدیک دنبال می‌کند می‌گوید امریکا در پشت پرده در پیوند به صلح افغانستان از پاکستان خواهان کمک است.

او افزود: "تامین صلح در افغانستان بلندتر از توان کشورهای منطقه به خصوص پاکستان است یعنی که امریکا در این مسئله شریک شده به نظر من امریکا با پاکستان تفاهم کرده و افغان‌ها رابه پاکستان دعوت کرده باشد که به این اقدام می‌توان به دید مثبت نگریست."

این نشست در حالی برگزار می‌شود که قرار است به تاریخ ۲۷ ماه جاری میلادی محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان به دعوت صدراعظم پاکستان به آن کشور سفر نماید.

شاه محمود قریشی وزیر خارجۀ پاکستان گفته‌است که، نیاز است تا میان کابل و اسلام آباد دوباره فضای اعتماد به میان آید.

XS
SM
MD
LG