لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۹

کمیسیون انتخابات: تاکنون نزدیک به ۲۳ هزار رأی دهنده ثبت نام کرده‌اند


ارشیف، یک مرکز رای دهی در جوزجان
ارشیف، یک مرکز رای دهی در جوزجان

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید به جز ولایت غزنی در سراسر این کشور تاکنون نزدیک به ۲۳ هزار رای دهنده ثبت نام کرده‌اند.

در حالی که کمتر از یک هفته به پایان روند ثبت نام تقویتی رای دهنده‌گان مانده‌است کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید تاکنون ۲۲ هزار و ۶۹۰ تن ثبت نام کرده‌اند.

عبدالعزیز ابراهیمی معاون سخنگوی این کمیسیون روز یک شنبه به رادیو آزادی گفت که کمیسیون انتخابات به هیچ عنوان در نظر ندارد تا این روند را تمدید کند.

او افزود: "برای تمدید روند تاکنون انتخاب دیگری نداریم هدف همین است که ما این روند را باید تا تاریخ ۸ سرطان تکمیل کنیم تمامی مردم می‌توانند در همین مدت ثبت نام کنند تا بتوانند از حق رأی دهی برخوردار شوند."

عبدالعزیز ابراهیمی معاون سخنگوی کمیسیون انتخابات
عبدالعزیز ابراهیمی معاون سخنگوی کمیسیون انتخابات

ثبت نام تقویتی رای دهنده‌گان برای انتخابات ریاست جمهوری به‌تاریخ ۱۸ جوزا آغاز و در ۸ سرطان به پایان می‌رسد.

کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید روند ثبت نام تقویتی در ۴۵۸ مرکز در ۳۳ ولایت و هم‌زمان با آن، این روند به طور عمومی در ولایت غزنی در ۲۴۷ مرکز جریان دارد.

در این روند کسانی که در انتخابات گذشته ثبت نام نکرده‌اند و یا به تازه‌گی سن ۱۸ را تکمیل می‌کنند، کسانی که تازه به کشور برگشته اند و افراد که تذکره‌های شان به دلیلی آسیب دیده باشد شامل می‌شوند.

بر بنیاد معلومات کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان در انتخابات ولسی جرگه سال گذشته بجز از ولایت غزنی در سراسر این کشور نه میلیون و پنجصد هزار تن ثبت نام کرده بودند.

در عین حال فیفا یا بنیاد انتخابات آزاد و عدلانه افغانستان آمار ثبت نام کننده‌گان را قناعت بخش نمی‌داند و می‌گوید که کمیسیون مستقل انتخابات در زمینه مسئولیت‌اش را به طور لازم انجام نداده‌است.

یوسف رشید رئیس اجرائیویی این بنیاد در مورد می‌گوید: "بدون شک که روند ثبت نام تقویتی به کندی پیش می‌رود و رقم آن بسیار پایین است کمیسیون باید روزهای باقی مانده را نیز مطالعه کند و اگر در روزهای آینده این روند سرعت میابد باید مدت آن را گسترش دهد."

یوسف رشید رئیس اجرائیویی فیفا
یوسف رشید رئیس اجرائیویی فیفا

قرار است انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در ششم ماه میزان سال روان برگزار شود.

کمیسیون مستقل انتخابات این کشور اطمینان می‌دهد که این روند به طور شفاف وبا آماده گی کامل برگزار خواهد شد.

XS
SM
MD
LG