لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۹

سرخط: پاکستان چه می‌خواهد صلح یا مشروعیت دیورند؟


روزنامه های چاپی امروز کابل در کنار مسائل دیگر در باره نشست اخیر صلح در پاکستان نیز تبصره کرده‌اند.

  • سرخط

روزنامه سرخط در سرمقاله خود به نشست رهبران سیاسی افغان با مقامات پاکستانی اشاره کرده و نوشته که پاکستان چه می‌خواهد صلح یا مشروعیت دیورند؟

در ادامه این سرمقاله آمده‌است، ظاهراً نشست لاهور که در باره صلح افغانستان برگزار شده بود، در آن هیچ صحبتی روی صلح افغانستان نشده‌است.

به اساس معلومات نویسنده مقاله، در این نشست شماری از سیاست مداران افغان به خصوص عطا محمد نور و عبدالطف پدرام در باره خط دیورند اظهار نظر کرده‌اند و این خط میان افغانستان و پاکستان را سرحد رسمی خوانده‌اند.

در ادامه مطلب آمده‌است، سیاسمداران افغان خواستار نظر سنجی عمومی شده اند، اما نویسنده مقاله نوشته که در باره خط دیورند با توجه به موضع‌گیری اقوام دو طرف خط دیورند راهکار کنونی پاکستان به سوی ترکستان می‌رود و هیچ‌کس حق ندارد تا در این مورد اظهارات غیرمسئولانه کند.

در ادامه مطلب آمده است، سیاستمداران افغان بخاطر خوش ساختن پاکستان اظهار نظر کرده‌اند که هیچ‌گاه از تمامی افغان‌ها نمایندگی نمی‌کنند.

  • ویسا

روزنامه ویسا هم‌چنان به همین مسئله اشاره کرده و نوشته که شعارهای کلیشه‌ی و بی معنی بار دیگر تکرار شد.

در ادامه سرمقاله آمده‌است که نشست مذکور در نزدیکی اسلام آباد در مری، در حالی در باره صلح افغانستان برگزار شد که یاد آوری حل و فصل مسئله دیورند آنرا بی معنی و بی‌ارزش ساخت.

نویسنده مقاله نوشته که پاکستان در این نشست هدف داشت تا حرف‌های را از زبان سیاستمداران افغان در باره دیورند بیرون کند، اما باید بداند که حرف‌های بی‌ارزش چند سیاستمدار بی وزن در باره دیورند هیچ ارزش حقوقی ندارد.

روزنامه ویسا در مطلب دیگر از قول فضل هادی مسلمیار رئیس مشرانو جرگه نوشته که گفته است "به تجارت سیاسی" به سر دیورند اجازه نخواهند داد.

در ادامه مطلب، به نقل از آقای مسلمیار نوشته شده که سیاستمداران افغان به پاکستان رفته اند، بجای بجث روی موضوع دیورند، از ظلم و ستم پاکستان بالای علی وزیر، محسن داور و دیگر اعضای جنبش تحفظ پشتون می‌پرسیدند.

  • هیواد

روزنامه دولتی هیواد نوشته که نشست صلح در مسکو و پاکستان تلاش نمایشی و بی‌نتیجه است.

در ادامه سرمقاله آمده‌است که پاکستان و مسکو بدون مشوره حکومت افغانستان در باره صلح کشور با این گونه نشست‌ها به طالبان و گروه‌های دیگر مسلح همکاری شان را پنهان می‌کنند.

XS
SM
MD
LG