لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۵

واکنش‌ها در پیوند به تخصیص میلیون‌ها افغانی برای برگزاری جشن استرداد استقلال افغانستان


آرشیف/ قصر ارگ ریاست جمهوری افغانستان
آرشیف/ قصر ارگ ریاست جمهوری افغانستان

اختصاص بیش از ۳۸۴ میلیون افغانی برای برگزاری جشن استرداد استقلال افغانستان با واکنش‌های مختلف هیئت اداری مشرانو جرگه و مردم عام مواجه شده‌است.

محمد آصف صدیقی معاون دوم مشرانو جرگه روز سه شنبه «۰۴ سرطان ۱۳۹۸» در صحبت با رادیو آزادی گفت، استرداد استقلال یک جشن ملی است و نیاز به مصارف گزاف دارد.

اما عبدالله قرلق منشی مشرانو جرگه می‌گوید، در حالی‌که فقر و دیگر چالش‌ها در این کشور رو به افزایش است، لازم نخواهد بود که مصارف گزاف در برگزاری جشن استرداد استقلال صورت گیرد.

عبدالله قرلق منشی مشرانو جرگه
عبدالله قرلق منشی مشرانو جرگه

او افزود: "به باور من این یک جفا در حق مردم افغانستان است، به‌خاطر این که ما در یک وضعیت ناگوار اقتصادی قرار داریم و این پول باید به ورثه شهدا داده شود یا هم در بخش بازسازی به مصرف برسد."

حکومت افغانستان برای برگزاری صدمین سالگرد استرداد استقلال کشور بیش از ۳۸۴ میلیون افغانی اختصاص داده و وزارت مالیه افغانستان می‌گوید، رئیس جمهور غنی به این وزارت دستور داده که به‌خاطر تأمین مصارف برنامه‌های صدمین سالگرد استرداد استقلال افغانستان، این پول را تهیه کند.

شمروز مسجدی سخنگوی این وزارت در صحبت با رادیو آزادی گفت، وزارت مالیه در پرداخت این پول از لحاظ بودجوی کدام مشکل ندارد.

ایمل یک تن از باشند‌ه‌های کابل در این مورد می‌گوید: "چون جشن استرداد استقلال افغانستان است و اگر این پول در جاه‌های مناسب به‌خاطر جشن استقلال به مصرف برسد بسیار خوب است."

با این همه مسئولان کمیته‌های برگزاری جشن صدمین سالگرد استرداد استقلال افغانستان می‌گویند، این مقدار پول از اول حمل الی ۲۸ اسد یا روز استرداد استقلال کشور در ۱۱۲ برنامه خورد و بزرگ به مصرف می‌رسد.

فریدون الهام معاون انسجام این کمیته‌ها در صحبت با رادیو آزادی گفت: "ما پلان داریم که در ۲۸ اسد سه دقیقه یک ویدیو در برج ایفل به‌خاطر جشن افغانستان به نشر برسد، استقلال افغانستان فراتر از مرز‌های افغانستان باشد و یا هم در برج خلیفه و تغییر لوگوی گوگل در یک هفته از ۲۰ الی ۲۸ است و دیگر برنامه‌ها می‌باشد."

استرداد استقلال افغانستان در ۲۸ اسد سال ۱۲۹۸ خورشیدی مطابق ۱۹۱۹ میلادی رقم خورد.

شاه امان‌الله خان، استرداد استقلال افغانستان را از حکومت وقت بریتانیا به دست‌آورد و از این روز همه ساله در این کشور بزرگداشت می‌شود.

XS
SM
MD
LG