لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۰

وزارت داخله: جرم‌های سازمان یافته در سطح افغانستان ۶۰ درصد کاهش یافته است


آرشیف، بازداشت شماری از مجرمین از سوی پولیس افغانستان. May 29, 2017
آرشیف، بازداشت شماری از مجرمین از سوی پولیس افغانستان. May 29, 2017

وزارت داخله افغانستان می‌گوید که در مجموع جرم‌های سازمان یافته در سراسر این کشور ۶۰ درصد و تنها در شهر کابل ۹۰ درصد کاهش یافته است.

نصرت رحیمی سخنگوی این وزارت روز سه‌شنبه چهارم سرطان در یک نشست خبری گفت در چهار ماه گذشته ۴۸ مجرم سازمان یافته بازداشت شده‌اند.

حلقه مصونیت بالای مجرمین سازمان یافته در سطح پایین و بالا تنگ تر شده‌است، تعداد مجرمین از سوی پولیس بازداشت شده و بیشترین شان هم از ساحه متواری شده‌اند.

این در حالیست که صبح روز سه‌شنبه عبدالحمید خراسانی از سوی پولیس در مربوطات حوزه دهم امنیتی شهر کابل بازداشت شد.

وزارت داخله گفته است که خراسانی یکی از بزرگترین و خطرناکترین مجرمین به سطح کشور بوده‌ و زمانی دستگیر شد که به هدف اشتراک در نشست اعتراضیه کاندیدان ریاست جمهوری به سوی غازی استدیوم در حرکت بود.

سخنگوی وزارت داخله به رادیو آزادی گفت که خراسانی در لیست مجرمین سازمان یافته این وزارت قرار داشت و چندین بار با پولیس درگیر شده بود.

به گفته نصرت رحیمی، خراسانی در باج گیری از خورده تاجرها، تیل فروشان و دکانداران، چندین اختطاف، قتل، چپاولگری، رهزنی و زورگویی و آتش زدن بیرق کشور دست داشته است.

رحیمی افزود که دوسیه وی به زودترین فرصت تکمیل شده و محول لوی سارنوالی خواهد شد.

نصرت رحیمی سخنگوی وزارت داخله افغانستان
نصرت رحیمی سخنگوی وزارت داخله افغانستان

وی هم‌چنان می‌گوید که در نتیجه تلاش‌های نیروهای امنیتی، دفاعی و هوایی کشور ۷۰ درصد حملات انتحاری نیز در کشور کاهش یافته است.

اما شماری از آگاهان امنیتی می‌گویند که اکثریت مجرمین فعال اند و نگرانی‌ها از این بابت زیادتر است نه کمتر.

صدیق ساحل یکی از این کارشناسان گفت: "اوباش‌ها، اختطاف چیان، قاتلین، جنایت‌کاران فعلاً در اکثریت ولایات فعال اند، مجرم از راه دروازه به تحقیق می‌رود اما از کلکین زمینه فرار برایش فراهم می‌شود."

آقای ساحل بر علاوه این‌که بر حاکمیت قانون تأکید دارد می‌گوید که برای بیرون رفت از وضعیت نا بسامان کنونی باید روی گزینش متخصصین امنیتی و نظامی در پُست های کلیدی کشفی و امنیتی توجه جدی صورت گیرد.

XS
SM
MD
LG