لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۰

انتخابات دور دوم در ولسی جرگه؛ این جرگه باز هم بی‌ رئیس ماند


آرشیف، تالار ولسی جرگه شورای ملی افغانستان
آرشیف، تالار ولسی جرگه شورای ملی افغانستان

اعضای ولسی جرگه افغانستان روز سه‌شنبه ۴ سرطان انتخابات نوبت سوم را برای انتخاب رئیس‌شان برگزار کردند.

در دور اول این انتخابات، عبدالشکور واقف حکیمی، میر افغان صافی و احمد جاوید جیحون با هم رقابت کردند.

در این دور نصاب مجلس ۲۳۷ نفر بود و برای برنده شدن، کاندیدا‌ها به ۱۱۹ رأی نیاز داشتند که از این میان عبدالشکور واقف حکیمی ۳۵ رأی، احمد جاوید جیحون ۷۳ و میر افغان صافی ۷۷ رأی به دست آوردند.

در این دور هم‌چنان ۴۲ رأی باطل و ۱۰ رأی سفید استعمال شد.

از این‌که در دور اول نوبت دوم هیچ یک از این سه کاندیدا نتوانستند رأی پنجاه درصد بر علاوه یک را به دست بیاورند انتخابات میان میر افغان صافی و احمد جاوید جیحون به دور دوم رفت.

در دور دوم این انتخابات ۲۳۶ رأی استعمال شد و کاندیدا‌ها برای برنده شدن به ۱۱۹ رأی نیاز داشتند که باز هم هیچ یک نتوانست رأی مورد نیاز را به دست بیاورد.

در این دور آقای صافی ۸۸ رأی و آقای جیحون ۷۶ رأی به دست آوردند.

آرای باطل این دور ۶۴ و رأی‌های سفید ۸ رأی بودند.

ملک قیس نور آغا رئیس مؤقت مجلس پس از پایان رأی‌گیری اعلان کرد که نوبت سوم انتخابات برای انتخاب رئیس ولسی جرگه فردا برگزار خواهد شد: "فردا به دور سوم می‌رویم و از اعضای ولسی جرگه و دارالانشا می‌خواهیم تا ساعت ۹ حاضر شوند تا انتخابات را در فضای برادری به پایان برسانیم."

هر چند در جریان انتخابات نوبت دوم در ولسی جرگه به دلیل استعمال یک رأی به گونه علنی از سوی کمال ناصر اصولی و هم‌چنان امضا نکردن یک عضو مجلس هنگام دریافت ورق رأی‌دهی، سرو صدا‌های بلند شد اما در اخیر، احمد جاوید جیحون و میر افغان صافی در سخنرانی کوتاه، باخت خود را پذیرفتند.

تا حال دو نوبت انتخابات برای انتخاب رئیس ولسی جرگه برگزار شده و بر اساس اصول وظایف داخلی ولسی جرگه، این روند برای بار سوم هم تکرار خواهد شد.

اگر در نوبت سوم هم ولسی جرگه موفق به انتخاب رئیس نشود، میان دو تن از کاندیدا‌های که در هر سه نوبت بیشترین فیصدی آرا را به دست آورده‌اند، انتخابات برگزار می‌شود.

تا حال میر رحمان رحمانی با داشتن ۱۲۳ رأی و میر افغان صافی با ۸۸ رأی در صدر قرار دارند.

XS
SM
MD
LG